در مجمع عمومی لابی قدرت‌های طرفدار رژیم صهیونیستی آن طور که در شورای امنیت فعال هستند، تاثیر‌گذاری ندارند. یکی از ویژگی‌های مجمع عمومی سازمان ملل، فضای باز حاکم برجلسه است.

در این جلسه آرای عمومی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تاثیرگذار هستند لذا ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت موجود در مجمع عمومی تاثیرگذار باشیم حتی اگر ریاست مجمع عمومی در اختیار امریکا باشد. دلیل مخالفت برخی رسانه‌ها با حضور رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل ، ریاست امریکا در این جلسه است.

عباس سلیمی نمین

به عقیده من این مخالفت قابل پذیرش نیست زیرا در مجمع عمومی ریاست نمی‌تواند اعمال نفوذ کند درست برعکس شورای امنیت. در شورای امنیت قدرت‌های طرفدار رژیم صهیونیستی و همچنین قدرت‌های نژادپرست سرمایه‌داری می‌توانند اعمال نفوذ کنند اما در مجمع عمومی این امکان فراهم نیست بنابراین من دلیلی در این زمینه نمی‌بینم که ما خود را از امکان صحبت کردن با افکار عمومی محروم کنیم. برخی دیگر اعتقاد دارند ما باید در پایین‌ترین سطح دیپلماتیک در این نشست شرکت کنیم.

دلیل این اعتقاد بازهم ریاست امریکا در مجمع عمومی است. به عقیده من ما باید به همان دلایلی که در سال‌های گذشته در بالاترین سطح دیپلماتیک شرکت می‌کردیم، امسال نیز به همان دلایل در بالاترین سطح دیپلماتیک در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کنیم مگر آنکه بحث‌های دیگری مطرح باشد.در غیر این صورت دلیلی برای کاهش سطح حضور در مجمع عمومی وجود ندارد.

نگرانی طرف مقابل به دلیل ریاست امریکا در جلسه است نه مذاکرات احتمالی با امریکا که این نگرانی محل توجه نیست زیرا همان‌طور که در بالا اشاره شد امریکا در مجمع عمومی تاثیرگذار نخواهد بود زیرا توانایی جهت‌دهی ندارد.ما اگر بتوانیم در مجمع حضور موثر داشته باشیم، نباید این فرصت مناسب را از دست دهیم.

مخالفت با حضور رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل مسبوق به سابقه است. در دولت میرحسین موسوی، زمانی که مقام معظم رهبری به عنوان رییس‌جمهور قصد حضور در نشست سازمان ملل را داشتند، برخی مطبوعات به دلیل شرایط حاکم بر کشور در آن دوره مخالف حضور ایران در سطح رییس‌جمهور در نشست مجمع عمومی بودند. طرح نظرات اشکالی ندارد و هرکسی در بیان عقیده آزاد است اما در نهایت این نظام است که تصمیمی اتخاذ می‌کند که بیشترین نفع را برای منافع و امنیت ملی داشته باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.