کاروان ورزش ایران برای حضور در بازی‌های آسیایی اندونزی با ترکیب ۳۷۸ ورزشکار راهی شرق آسیا شد و دستاورد کاروان ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی ۲۰ مدال طلا، ۲۰ مدال نقره و ۲۲ مدال برنز بود. در این دوره که در بسیاری رشته‌ها با ناکامی مواجه شدیم، سهم رشته‌های رزمی از مدال‌های کسب شده برجسته بود.

۸ مدال طلا، ۱۲ نقره و ۸ برنز سهم ورزش‌های رزمی از بین ۶۲ مدالی بود که کاروان ایران در اندونزی کسب کرد اما حالا «فرهیختگان» از ماجرایی باخبر شده که می‌تواند شیرینی مدال‌های کسب شده توسط رشته‌های رزمی را از بین ببرد.

دوباره دوپینگ؟

سال‌هاست که ورزش ما با پدیده شوم دوپینگ مواجه است و در مقاطع مختلف و در رشته‌های گوناگون اخبار دوپینگ ورزشکاران منتشر شده و می‌شود که در برخی مواقع باعث خداحافظی همیشگی ستاره‌های ورزشی شده و برخی ورزشکاران نیز سال‌های زیادی را دور از میادین سپری کردند. دوپینگ ناخواسته و محرومیت مادام‌العمر امیرعلی اکبری و طالب نعمت‌پور در کشتی فرنگی، محرومیت سنگین سعید علی‌حسینی در وزنه‌برداری(ابتدا مادام‌العمر و بعد از رایزنی‌ فدراسیون وزنه‌برداری با فدراسیون جهانی به هشت سال کاهش پیدا کرد) محرومیت چهار ساله امید عمیدی در تکواندو، دوپینگ دسته‌جمعی در وزنه‌برداری و... از این دست محرومیت‌هاست که ورزش ما را با دردسر مواجه کرد.

تست شبانه در هتل

در سال‌های اخیر نیز بارها اخبار دوپینگ ورزشکاران رشته‌های مختلف منتشر شده اما شاید شنیدن این خبر که ممکن است به‌زودی دو مدال‌آور بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز نام‌شان بین دوپینگی‌های تاریخ ورزش ایران قرار بگیرد، بیش از خبرهای اخیر تلخ و دردناک باشد.

ماجرا از این قرار است که مسئولان سازمان جهانی مبارزه با ضددوپینگ(وادا) به صورت سرزده وارد دهکده بازی‌های آسیایی شده و مستقیم به سمت هتل محل اقامت ورزشکاران یکی از رشته‌های رزمی ایران رفته‌اند تا از سه ورزشکار تست دوپینگ بگیرند.

ستاره‌ای که فرار کرد!

پس از ورود مسئولان سازمان جهانی مبارزه با ضددوپینگ به هتل ورزشکاران ایرانی یکی از سه ورزشکار حاضر در هتل(که البته جزء ورزشکاران شناخته شده این رشته رزمی به شمار می‌رود) موفق به ترک محل اقامت و فرار از دست ماموران ضددوپینگ می‌شود، اما دو ورزشکار دیگر غافلگیر شده و سرانجام ناچار می‌شوند تست دوپینگ بدهند. شنیده شده که یکی از این دو ورزشکار از دادن تست دوپینگ به‌شدت ممانعت کرده، اما سرانجام تسلیم خواسته ماموران سازمان مبارزه با دوپینگ شده است.

تست خون جای ادرار

یکی از نکات عجیب این ماجرا این است که چرا از بین تمام ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی؛ ماموران ضددوپینگ مستقیم سراغ این سه ورزشکار رفته‌اند و از آنها تست دوپینگ گرفته‌اند؟ این مساله نشان می‌دهد که به احتمال زیاد به کمیته مبارزه با دوپینگ اطلاع داده شده که این نفرات مشکوک به انجام دوپینگ هستند. نکته دیگر این است که گرفتن تست دوپینگ در مسابقات بین‌المللی به این صورت مرسوم است که تست ادرار از ورزشکاران گرفته می‌شود، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که از این دو ورزشکار رزمی‌کار تست خون گرفته شده است!

۲ مدال پرید؟

قسمت تلخ ماجرا هم این است که این دو ورزشکار ایرانی توانسته‌اند در بازی‌های آسیایی مدال کسب کنند و اگر پاسخ آزمایش مثبت باشد، باید مدال‌های خود را پس دهند و البته محرومیت‌های بسیار سنگینی در انتظار این دو مدال‌آور و فدراسیون رزمی مذکور خواهد بود و چه بسا این موضوع تبعات سنگینی را برای ورزش ایران به دنبال داشته باشد. با این حال امیدواریم در نهایت اخبار بدی درباره دوپینگ ورزشکاران ایرانی مخابره نشود و پاسخ تست‌ها مثبت نباشد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.