ساره ساندرز سخنگوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به وقایع اخیر بصره در اظهاراتی تعجب برانگیز گفته است که ایران مانع حملاتی که در روزهای اخیر علیه کنسولگری آمریکا در بصره و مجتمع سفارتی این کشور در بغداد صورت گرفت، نشد.

وی در ادامه تهدیدات تکراری این روزهای مقامات کاخ سفید، گفته است که هر گونه حمله متحدان ایران به افراد و مراکز آمریکا در عراق به پای تهران نوشته خواهد شد. 

این اظهارات درحالی است که طی روزهای اخیر منابع مختلفی در عراق از نقش مستقیم کنسولگری و سرکنسول آمریکا در آشوب های اخیر بصره از جمله حمله به کنسوگری ایران در کنار حمله به دهها مرکز دولتی و حزبی و همچنین مراکز الحشد الشعبی در این شهر سخن گفته اند و علاوه بر شخصیت ها و شیوخ عشائر بصره، &#۳۹;ابومهدی المهندس&#۳۹; نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز تاکید کرد که اسناد، مدارک و شواهدی که این امر را ثابت می کند، بزودی در اختیار مقامات مسوول گذاشته خواهد شد.

در این میان کاربران فضای مجازی عراق نیز تصاویر متعددی از برخی فعالان اعتراضات اخیر بصره در کنار سرکنسول آمریکا در این شهر و نیز تصویر فرمانده سابق ستاد مشترک بصره با وی منتشر کرده اند امری که مورد استناد و اعتراض نمایندگان پارلمان در نشست اخیر این مجلس با حضور حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز شد. 

با این همه در حالی که اخراج سرکنسول آمریکا و سفیر این کشور مورد مطالبه عراقی هاست، اکنون آمریکایی ها با ژست طلبکاری همیشگی که البته در دوران ترامپ به اوج خود رسیده است، جای جانی و قربانی را عوض کرده و مدعی حمله به کنسولگری خود در بصره و نیز سفارت عریض و طویل خود در بغداد شده اند. 

این درحالی است که تا این لحظه هیچ گزارش موثقی از حمله یا تهدید کنسولگری آمریکا در بصره یا سفارت این کشور در بغداد در جریان اعتراضات اخیر بصره منتشر نشده است و تنها مستمسک واشنگتن انتشار دو خبر مبهم و تایید نشده مبنی بر اصابت چند گلوله خمپاره در زمینی متروکه در اطراف فرودگاه بصره و در فاصله با کنسولگری آمریکا و نیز زمینی متروکه در منطقه سبز امنیتی - جایی که سفارت آمریکا و بسیاری دیگر از سفارتخانه ها و مراکز و نهادهای دولتی عراق قرار دارند - می باشد.

مقامات رسمی عراق تاکنون این گزارش ها و کمترین ارتباط آن با مراکز دیپلماتیک آمریکا را تایید نکرده اند. 

اکنون آمریکایی ها بجای پاسخگویی درباره اتهامات منابع عراقی به آنان در زمینه مداخله مستقیم در روند سیاسی و تشکیل دولت این کشور و نیز آشوب های بصره، ژست طلبکارانه گرفته و به فرافکنی پناه برده و بر اساس خبری که اصل صحت آن و بویژه ارتباط آن با سفارت آمریکا کاملا محل تردید است، آن را به یک حمله خیالی تبدیل و ایران را متهم کرده اند که &#۳۹;مانع&#۳۹; آن نشده است. 

این نخستین بار نیست که آمریکایی در عراق دست به فرافکنی می زنند. 

درحالی تاکنون دهها گزارش عینی و شواهد متعدد به حمایت نیروهای آمریکایی - که فعلا در چارچوب و به بهانه ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در عراق حضور دارند - مبنی بر تامین سلاح و امکانات برای تروریست ها و حتی هلیبرد سرکرده های داعش از صحنه های نبرد با نیروهای عراقی به مکان های امن، آموزش هزاران داعشی در پایگاه نظامی خود در عراق، منتشر شده است، سفارت آمریکا در بغداد بجای پاسخگویی به این گزارش ها، هر از چندی با صدور اطلاعیه ای نسبت به وجود خطرات تروریستی یا تهدید علیه آمریکایی ها در عراق هشدار می دهد این درحالی است که در سالهای اخیر و بویژه از زمان ظهور داعش حتی یک فرد یا مرکز آمریکایی در عراق مورد حمله یا حتی تهدید به اصطلاح تروریستی واقع نشده است. 

طبق آمارهای نهادهای بین المللی تنها در چهار سال نخست اشغال عراق از سوی آمریکا و جنگ ها و درگیری های مربوط به آن حدود ۶۰۰ هزار نفر از شهروندان این کشور کشته شدند. 

آمریکایی ها که به بهانه واهی داشتن سلاح کشتار جمعی عراق را در سال ۲۰۰۳ اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شدند آنها سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی و مدعی مبارزه با داعش بار دیگر وارد این کشور شدند. 

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه سالجاری، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شدند. 

با استمرار درخواست ها برای خروج نظامیان خارجی (آمریکا)،پارلمان ملی عراق نیز در مصوبه ای از دولت خواست جدول زمانبندی برای خروج نیروهای نظامی خارجی از این کشور تعیین کند اما تاکنون نتایج اقدامات احتمالی دولت حیدر العبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این خصوص اعلام نشده است.

حضور نظامی آمریکا در عراق و تعداد نیروها و همچنین نوع و ماهیت ماموریت هایی که در این کشور انجام می دهد نیز همچنان یکی از پیچیده ترین و مورد مناقشه ترین پرونده های مطرح در بغداد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.