احمد مقدسی امروز در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به آنکه کارخانه‌های صنایع لبنی در گذشته طی اقدامی هماهنگ در مقاطعی شیر دامداران را پس زدند، سازمان تعاون روستایی برای حمایت از تولیدکنندگان شیر خام یعنی دامداران خرد و صنعتی اقدام به خرید تضمینی شیر خام آنها کرد.

وی افزود: این امر باعث شد از افزایش قیمت بیش از حد نرخ شیر خام در بازار که دامداران را با ضرر و زیان زیادی همراه کرده بود جلوگیری به عمل آمد و حتی بخشی از مازاد شیر خام تولیدی دامداران با تبدیل شدن به شیر خشک به روسیه و برخی کشورهای اروپایی صادر شد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی ایران ادامه داد: با نوسانات نرخ ارز، دامداران توانستند بدون دریافت یارانه‌ای که در سال گذشته برای صادرات شیر خام مازاد پرداخت می‌شد محصول خود را در سال جاری نیز صادر کنند اما این موضوع به مذاق انجمن تولیدکنندگان صنایع لبنی خوش نیامده است و برای اینکه بتوانند کماکان شیر خام خود را با قیمتی پایین دریافت و آن را با نرخ ارز آزاد به کشورهای دیگر صادر کنند مواردی مانند کمبود شیر خام در بازار و نیاز به واردات شیر خشک را مطرح می‌کنند.

مقدسی تصریح کرد: صنایع لبنی می‌خواهند با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی شیرخشک را به کشور وارد اما محصولات خود را با ارز آزاد به کشورهای دیگر صادر کنند که این امر منطقی به حساب نمی‌آید.

وی خاطر نشان کرد: در فصل گرما که اکنون نیز در آن قرار داریم همواره میزان شیردهی گاوها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که این امر به معنی وجود کمبود در بازار نیست و شیر مورد نیاز صنایع لبنی به طور کامل صادر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی ایران به ممنوعیت صادرات شیرخشک توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت واکنش نشان داد و گفت: در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون انتزاع مسئولیت تصمیم‌گیری در امور بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن را دارد، وزارت صنعت بدون هماهنگی با این وزارتخانه و دامداران، صادرات مازاد شیر خشک را ممنوع کرده است که این امر منجر به از دست رفتن بازارهایی می‌شود که طی سنوات گذشته برای جذب آنها تلاش زیادی شده است.

نیاز کشور به شیر خشک تا پایان تامین است

مقدسی در پاسخ به این سوال تسنیم که بخش صنعت کشور دلیل اعمال ممنوعیت صادرات شیر خشک را کاهش ورودی شیر خام کارخانه‌ها می‌داند گفت: این موضوع دروغ است و به شدت تکذیب می‌شود تا به حال تمام نیازهای کارخانه‌ها تامین شده و من‌بعد نیز مشکلی برای تامین آن نداریم.

وی یاداور شد: در سالهای 91 و 92 که با تحریم مواجه بودیم در حدود 24 هزار تن شیر خشک وارد کشور شد اما این محصول تا 3 سال باقی ماند و ضرر و زیان سنگینی به دامداران زد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران صنعتی ایران با بیان اینکه زور وزارت صنعت، معدن و تجارت از وزارت جهاد کشاورزی بیشتر است تصریح کرد: در حالیکه دامداران و وزارت جهاد کشاورزی با موضوع واردات شیر خشک و جلوگیری از صادرات این محصول مخالفند اما وزارت صنعت بدون نظرخواهی این اقدامات را انجام داده است.

مقدسی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه صنایع لبنی و وزارت صنعت دلیل خود را برای واردات شیر خشک ذخیره ۲۴ تا ۲۵ هزار تن شیر خشک برای شرایط خاص کشور در زمان تحریم است گفت: در حال حاضر ۸ هزار تن ذخیره شیر خشک داریم که تا پایان سال نیاز کشور را تامین می‌کند و بنده اینجا قول می‌دهم که کسری بابت تامین شیر مورد نیاز صنایع لبنی در آینده نیز وجود نداشته باشد.

بنابر این گزارش سلیمی رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی کشور نیز در این نشست گفت: بازارهای صادراتی شیر خشک به راحتی به دست نیامده که هم اکنون جلوی صادرات این محصول را گرفته‌اند.

وی افزود: شیر خشک کشورمان به ۱۲ کشور دیگر صادر می‌شود که این رقم در سال گذشته ۳۰ هزار تن و تا مرداد ماه سال جاری ۱۰ هزار تن بوده است که ارزش آن در سال قبل ۷۰ میلیون دلار و در سال جاری ۲۰ میلیون دلار بوده است.

سلیمی گفت: با توجه به اینکه شیر خشک و کره ماندگاری بالایی دارند تولید و صادرات این محصولات برای صنایع لبنی و دامداران مورد اهمیت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.