علیرضا آوایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شعب تجدید نظر قاچاق در خیلی از استان‌ها نبود. تقریبا الان در اکثر استان‌ها شعب ما فعال شده است. شعب خود تعزیرات هم توسعه خوبی داشته است.

وی ادامه داد: هم قضاوت خود دوستان ما در وزارت صمت و هم در دولت این است که تعزیرات در دوره فعلی خیلی فعال بوده است. کارشان از یک جهت بسیار مهم و مفید خواهد بود از این جهت که به سرعت به پرونده‌ها رسیدگی کنند. اینکه در ایام تعطیل حضور داشته باشند و در گشت‌ها شرکت کنند، استفاده از ظرفیت قوه قضاییه در مقاطعی که لازم است از جمله موضوعاتی است که تعزیرات در این دوره مد نظر قرار داده است.

آوایی همچنین گفت: من همیشه در رابطه با تعزیرات نگرانی‌ داشتم و به نظرم این نگرانی بر اساس تجارب بنده است و فکر می‌کنم خیلی نگرانی بی‌ربطی نباشد. من فکر می‌کنم یک دفعه خدای نکرده در تعزیرات یا در بخش‌های دیگر به خاطر فشار جوها و مطالبات بحق مردم و یا به خاطر فضای ایجاد شده از تعادل و اعتدال خارج شویم.

وی افزود: به همین مقدار که جنس‌های پیدا شده توسط تعزیرات می‌تواند مفید و موثر باشد و مردم را راضی کند زیاده‌روی در این کار می‌تواند آن‌ها را ناراضی کند. همه اجناس را که یک دفعه در خیابان نمی‌ریزند؛ نگه داشتن اجناس در انبارها به صورت عادی جرم نیست، اگر به این موضوعات خدایی نکرده دقت نشود همان اقداماتی که تا الان درست بوده هم زیر سوال می‌رود و آثار منفی خواهد داشت.

 

وزیر دادگستری افزود: اعتبار اکثر بازاریان به پولشان نیست،‌ بلکه به آن شخصیتی است که توسط مردم به آن‌ها داده شده است. اگر یک آدمی نه جرمی مرتکب شده و نه جنسی احتکار کرده،‌ انبارش در آمارهای وزارت صمت ثبت شده است را بریزیم و بگوییم که اجناس را احتکار کرده است معلوم نیست که دوباره بتواند آن فرد در بازار سر بلند کند یا خیر. این مثال را زدم که بگویم که کار ما کاری دو لبه است که هر دو طرفش سختی دارد و نیازمند دقت کافی است.

 

آوایی ادامه داد: به همان میزان که دستگیری مجرمین برای ما مفید است حفظ آبروی مردم نیز مهم است. اگر خدایی نکرده بر اساس آدرس‌های غلطی که به ما می‌دهند یا بر اساس فضای موجود، بی‌جهت آبروی افراد را ببریم خدمتی به مردم نخواهیم کرد و برای آبروی و اعتبار نظام هم که نظامی اسلامی است خیلی بد است.

 

وزیر دادگستری در ارتباط با ضرورت مبارزه با گرانفروشی نیز گفت: من آمادگی دارم تا امروز در خدمت خبرنگاران باشم و آماری که طی این یک ماه اخیر سازمان تعزیرات در سطح کشور استخراج کرده است را چه در رابطه با گرانفروشی چه احتکارها و چه مجازات‌هایی که در نظر گرفته شده در اختیار رسانه‌ها بگذارم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.