ژنرال ژوزف ووتل رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده امروز چهارشنبه از کشورهای عربی خلیج فارس خواست تا اختلافات شان را کنار بگذارند و برای مقابله با آنچه که تلاش های بی ثبات کننده ایران خوانده است، متحد شوند.

ووتل افزود: ۲ تهدید امنیتی بزرگ در منطقه وجود دارد... اقدامات بی ثبات کننده ایران و سازمان های افراطی خشونت طلب.

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه این اظهارات را در یک کنفرانس نظامی در کویت بیان کرده است. عربستان سعودی و متحدانش به همراه قطر در این اجلاس شرکت داشته اند.

ووتل گفت: این مساله ضروری است که قابلیت‌ها و توانایی‌های خودمان را تقویت کرده و همگرا کنیم تا به منافع ملی و امنیتی مشترک دست یابیم.

در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی عربستان سعودی و متحدانش کلیه روابط خود با قطر را قطع کردند. عربستان سعودی و هم پیمانانش از قطر خواسته اند روابط خود را با اخوان المسلمین قطع کرده و موضع شدیدتری در قبال ایران اتخاذ کند.

این اختلافات به یک دردسر و چالش بزرگ راهبردی برای واشنگتن تبدیل شده است. در قطر مهمترین دفتر فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام واقع شده است و بحرین نیز میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا است.

کویت که همراه با واشنگتن تلاش زیادی را برای میانجی گری بین عربستان و قطر انجام داده است، اعلام کرده است که پیشنهادات آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.