امروز (چهارشنبه) شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران در ساختمان این سندیکا برگزار شد. 
در این نشست معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اموراقتصادی و دارایی، رییس کل بیمه مرکزی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران، مدیران عامل شرکت های بیمه ای و فعالان این صنعت حضور داشتند. 
رییس کل بیمه مرکزی در این نشست تاکید کرد باید موضوعات اصلی و فرعی را از هم جدا کنیم تا بخشی از مساتل در کمیته های تخصصی دنبال شود و بخش دیگر را سندیکای بیمه گران ایران برطرف کند.
«غلامرضا سلیمانی» افزود: بنا داریم در بیمه مرکزی در تدوین و اصلاح دستورالعمل ها و آیین نامه ها با سندیکای بیمه گران ارتباط بیشتری داشته باشیم؛ زیرا آیین نامه هایی که بار فنی و تخصصی نداشته باشد قابلیت اجرا ندارد.
وی اضافه کرد: ما به عنوان دستگاه ناظر موضوع تعیین نرخ را دنبال نمی کنیم اما اعتقاد داریم باید در این زمینه بستر مدیریتی کارآمدی را فراهم کنیم تا مشکلات رشته های بیمه ای نظیر شخص ثالث و درمان حل شود.
رییس شورای عالی بیمه به فشارهای ناشی از عوارض بر صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: موضوع عوارض اهمیت زیادی دارد و برای حذف آن گام های خوبی برداشتیم اما امیدواریم گزارش های مالی سازمان های عوارض گیرنده با دقت رصد شود.

** نرخ شکنی های غیرفنی حل شود
رییس کل بیمه مرکزی گفت: با شرکت های توانمند بیمه ای می توان در بخش خدمات رسانی شرایط بهتری را برای آحاد جامعه فراهم کرد و از این رو، باید مسائلی مانند نرخ شکنی های غیرفنی حل شود.
سلیمانی تصریح کرد: بیمه مرکزی به سودآوری از طریق درآمد بیمه های اتکایی نیازی ندارد و ما با شرکت های بیمه رقابتی نداریم و فقط می خواهیم شرایطی را برای آنان فراهم کنیم که بتوانند توانمندتر عمل کنند.
وی گفت: صنعت بیمه باید با ایجاد بستر مناسب از ظرفیت ها و قابلیت های استارت آپ ها (کسب و کارهای نوپا) استفاده کند، زیرا نگاه تقابلی به فرایند توسعه صنعت بیمه آسیب می زند.
این مسوول از مدیران عامل شرکت های بیمه خواست تا با رفع موانع زیرساختی با سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) و تعامل بیشتر با مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی نسبت به برقراری و ساماندهی کد یکتا اقدام کنند.
طراحی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) از دی ماه سال ۱۳۹۰ در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی قرار گرفت.
سامانه سنهاب در آغاز برای بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت با هدف ارایه به دستگاه های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعریف شد.
این سامانه در ادامه فعالیت خود، اهدافی چون تجمیع اطلاعات و فراهم سازی امکان نظارت و هدایت شرکت های بیمه و صنعت بیمه را پیگیری کرد.

** ارتباط دولت و صنعت بیمه بیشتر شود
معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این نشست گفت: متاسفانه صنعت بیمه در زمان نگارش برنامه های توسعه یا تدوین لایحه بودجه سالانه حضور قوی در فرآیند تصمیم گیری ها ندارد، درحالی که بانک ها نظر خود را مطرح می کنند.
«امیر باقری» بررسی راهکارهای تقویت ارتباط دولت و صنعت بیمه را خواستار شد و افزود: هنوز صنعت بیمه با دولت ارتباط خوبی برقرار نکرده است.
وی از مدیران عامل شرکت های بیمه خواست در مسیر توسعه صنعت بیمه از ظرفیت استارت آپ ها و جوانان استفاده کنند اما درباره برنامه ای که برای آینده ارایه می دهند نیز دلیل محکمی داشته باشند.
باقری تاکید کرد باید شرکت های بیمه ای برنامه خود را برای آینده و در شرایط بحران اقتصادی کشور و راه حل های خروج از آن اعلام کنند.

** اساسنامه فعلی سندیکا جوابگوی نیازهای صنعت بیمه نیست
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز از تشکیل شورای های استانی این نهاد صنفی در همه استان های کشور خبر داد و گفت: یکی از چالش های اصلی سندیکا، اساسنامه آن است که در سال ۱۳۸۳ در شورای عالی بیمه به تصویب رسید اما جوابگوی نیازهای فعلی صنعت و شرکت های بیمه نیست.
«سیدمحمد علیپور» ادامه داد: از مهمترین نقاط ضعف اساسنامه، وظایف و میزان اختیارات و ضمانت های اجرایی آن است که حتی اختیاراتی در اندازه اتحادیه های صنفی ندارد.
وی گفت: محاسبه حق بیمه حوادث رانندگی، شیوه احتساب تخفیف بیمه نامه شخص ثالث و نحوه تخفیف و افزایش یا تقسیط آن و ضرورت اصلاح آیین نامه مربوط به میزان قبولی اتکایی توسط شرکت های بیمه مستقیم از جمله مشکلات صنعت بیمه است.
به گفته وی، اخذ حق بیمه علی الحساب تامین اجتماعی از نمایندگان شرکت های بیمه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده از شرکت های بیمه از دیگر مشکلات صنعت بیمه است.
وی اعلام کرد: سندیکا آمادگی دارد بخشی از وظایف غیرحاکمیتی بیمه مرکزی را طبق ماده ۲۱ قانون برنامه ششم توسعه برعهده گرفته تا بیمه مرکزی بتواند به امور ریشه ای و اصلی صنعت بیمه رسیدگی کند. 
علیپور تشکیل کمیته ویژه متشکل از نمایندگان بیمه مرکزی و سندیکا را برای بررسی و تدوین لوایح مربوط به حذف یا کاهش عوارض مختلف را ضروری دانست و تصریح کرد: بررسی عوارض و تاثیر افزایش نرخ ارز بر فعالیت های صنعت بیمه و ضرورت تشکیل کمیته مشترک متشکل از مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی و سندیکا، تسریع در بررسی و اعلام نظر طرح های ارسالی سندیکا به بیمه مرکزی از جمله پیشنهادهای مربوط به بیمه درمان تکمیلی، ضرورت حمایت از فعالیت کنسرسیوم صدور بیمه نامه شخص ثالث خودروهای صفر کیلومتر و مذاکره و برگزاری جلسه با مدیران شرکت های خودروساز برای تسهیل در اجرای قراردادهای فیمابین کنسرسیوم از دیگر مسائلی است که باید با همکاری مشترک به نتیجه برسد.
در این نشست که در محل سندیکای بیمه گران ایران برگزار شد، مدیران عامل شرکت های بیمه مشکلات خود را مطرح کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.