غلامرضا اصغری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه چهاردهمین گردهمایی مدیران نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور در ارومیه افزود: مواد اولیه مورد نیاز صنایع دارویی کشور و محصولات غذایی نیز تامین شده و به اندازه کافی در انبارها موجود است. 

وی بیان کرد: در حالی که قبل از انقلاب کل داروی مورد نیاز کشور توسط شرکت های خارجی تامین می شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت گسترده در حوزه دارو سرمایه گذاری شده است. 

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، دارو را یک کالای حیاتی و استراتژیک می داند و به همین دلیل در دوران دفاع مقدس و تحریم به داروی تولید داخل متکی می شود. 

رییس سازمان غذا و دارو از واردات بخشی از داروهای مورد نیاز به اندازه کافی به کشور خبر داد و گفت: بخش دیگری نیز پس از ثبت سفارش وارد کشور می شود و در اختیار شرکت های پخش دارو قرار می گیرد. 

اصغری با اشاره به سهم ۹۶ درصدی کارخانه های داخلی در تولید داروی مورد نیاز کشور، افزود: داروی مورد نیاز با کیفیت جهانی و به میزان مناسب وجود دارد. 

وی همچنین سیاست سازمان غذا و دارو را حمایت از صنایع تولید داخل در بخش غذا عنوان کرد و ادامه داد: با حذف بروکراسی های گذشته در شرایط حساس فعلی و با همه توان به رونق تولید داخل کمک می شود تا ضمن حفظ کیفیت، مشکلی برای مردم ایجاد نشود. 

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر به آذربایجان غربی به خبرنگار ایرنا گفته بود که مشکل حل نشدنی در تامین اقلام دارویی کشور وجود ندارد. 

حسن قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مجلس و دولت برای تامین برخی از اقلام و داروها که تحریم شده و مشابه آن در کشور تولید می شود، ارز دولتی تخصیص نمی دهد و از آن حمایت نمی کند. 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه کیفیت اکثر داروهای داخلی مشابه نمونه خارجی است، اضافه کرد: در صورتی که تامین داروهای خارجی با ارز آزاد برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد، می توانند این اقلام دارویی را وارد کنند. 

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: اگر پزشک معالج بیمار، داروی نمونه داخلی را تایید کرد، پیشنهاد می شود از آن استفاده کنند تا مشکلات بیماران برای تامین داروی خارجی با ارز آزاد کمتر شود. 

ارومیه یک روز پس از پایان سفر سه روزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به آذربایجان غربی، میزبان چهاردهمین گردهمایی ۲ روزه مدیران نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی سراسر کشور است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.