"فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" گزارش داد، "سرگئی لاوروف"، وزیر امور خارجه روسیه فردا (جمعه) به منظور پاره‌ای گفتگوها درباره موضوعات مختلف از جمله بحران سوریه به برلین سفر کرده و با همتای آلمانی خود دیدار می کند.

 

لاوروف با وجود اختلاف نظرها شانس دستیابی به توافق با آلمان را خوب دانسته و در آستانه سفر به برلین تصریح کرد که من مناسبات بین دو کشور را متشنج و بحرانی نمی نامم. البته برخی مواضع متفاوت وجود دارد که آن ها برخی چیزها در مناسبات دو جانبه را پیچیده تر می کند.

 

وی که در گفتگو با خبرگزاری آلمان سخن می گفت تصریح کرد که با این حال درهم آمیختن اقتصاد، فرهنگ و تاریخ نشان می دهد که ما باید مشترکا بر یک آینده خوب و قابل پیش بینی تاکید کنیم.

لاوروف روز جمعه در برلین با "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان دیدار و گفتگو کرده و درباره سوریه و دیگر بحران های بین المللی سخن خواهد گفت.

لاوروف در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که روسیه در شکاف فعلی ایجاد شده با غرب مقصر نیست و روسیه اعتماد های بین مسکو و غرب را تضعیف نکرده است. کشورهای غربی در ربع قرن گذشته همواره خط و مشیی را دنبال می کنند که روسیه را محدود و مهار کنند.

وی از اتحادیه اروپا درخواست کرد که تحریم های ضد روسی را که واشنگتن در نظر گرفته دنبال نکنند.

بعد از حمله دولت سوریه با حمایت روسیه به ادلب برای پاکسازی آخرین مقر شورشیان در ادلب دولت آلمان مرتبا از روسیه درخواست می کند که از این حمله ممانعت به عمل آورد.

 هایکو ماس ، وزیر امور خارجه آلمان هم در آستانه دیدار با لاوروف تاکید کرده است که همه اقدامات را انجام می دهد تا یک راه حل سیاسی در سوریه یافت شود. وی همچنین تاکید کرد که تلاش می کند بر ترکیه و همچنین در دیدار روز جمعه خود با همتای روسی اش در برلین تاثیر گذاشته تا از یک حمله بزرگ به ادلب جلوگیری کند.

 بعد از اینکه نشریه "بیلد" آلمان در گزارشی از احتمال مشارکت آلمان در حمله نظامی به سوریه با متحدان غربی خود خبر داد بحث های جنجال برانگیز و مورد اختلافی در بین سیاستمداران و مقامات دولتی آلمان در این باره شکل گرفته است.

در حالی که حزب دموکرات مسیحی آلمان از چنین اقدامی استقبال کرده است اما حزب سوسیال دموکرات آلمان هر گونه مشارکت نظامی در سوریه را رد کرده است.

به نوشته رسانه های آلمانی، دولت آلمان روسیه و ایران را برای توقف حملات به ادلب تحت فشار قرار داده است. استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان خطاب به این دو کشور متحد سوریه اعلام کرده است که روسیه و ایران مسئولیت ویژه ای را در این راستا دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.