وزیر خارجه این کشور روز پنج‌شنبه ۱۳ سپتامبر اعلام کرد که بر خلاف تصمیم پیشین مبنی بر لغو فروش سلاح به عربستان سعودی، مادرید تصمیم گرفته است بمب‌های هدایت شونده را به ریاض تحویل دهد.

جوزپ بورل وزیر خارجه اسپانیا روز پنجشنبه در یک گفتگو گفت: «قرارداد فروش این بمب‌ها در سال ۲۰۱۵ میان دولت قبلی اسپانیا و عربستان سعودی امضا شده بود. ما پس از بررسی دوباره به این نتیجه رسیدیم که مانعی بر سر اجرای این قرارداد وجود ندارد و ۴۰۰ بمب لیزری هدایت شونده، به ریاض تحویل داده خواهد شد.»

این تصمیم دولت اسپانیا با اعتراض و نگرانی گروه‌های حقوق بشری رو به رو شده است. این گروه‌ها معتقدند تسلیحاتی که کشورهای غربی به عربستان سعودی می‌فروشند علیه کودکان و زنان و غیرنظامیان یمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشتی سازان جنوب اسپانیا در روزهای اخیر نسبت به واکنش منفی عربستان در قبال لغو تحویل بمب‌های لیزری به ریاض ابراز نگرانی کرده بودند. عربستان تهدید کرده بود، در صورتی که این بمب‌ها به ریاض تحویل داده نشود، احتمال دارد قرارداد ۲.۱ میلیارد دلاری خرید پنج فروند کشتی اسپانیایی از اسپانیا را لغو کند.

آقای بورل همچنین می‌گوید کشورش پس از یک هفته بررسی و مطالعه ابعاد مختلف این قرارداد به این نتیجه رسیده است که بر مفاد این قرارداد پایبند بماند.

گفتنی است دیپلمات‌های عربستان سعودی در کشور اسپانیا حاضر به اظهار نظر در این خصوص نشدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.