روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به قلم جاش راجین تحت عنوان «مقاومت استیون منوچین در برابر راهبرد ترامپ درباره ایران» نوشت: دزدیدن مدارک از روی میز ترامپ تنها راهی نیست که دستیارانش با آن تلاش می‌کنند تا مانع اقدام رئیس جمهور در زمینه سیاست خارجی شوند. چندین مقام دولت مدعی هستند که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری راه دیگری را برای "مقاومت" در برابر راهبرد فشار حداکثری ترامپ بر ایران پیدا کرده است، و آن ارائه نکردن سند یا مدرکی است که رئیس جمهور چندین هفته پیش درخواست کرده، است.

این گزارش افزود: یکی از ابزار مهمی که ترامپ بررسی می‌کند قطع دسترسی بانک‌های ایران به سامانه سوئیفت است.

واشنگتن پست به نقل از سه مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: ایران در سال ۲۰۱۶ طبق توافق هسته‌ای مجدد به سوئیفت متصل شد. الان مقامات ارشد دولت ترامپ و قانونگذاران می‌خواهند که سوئیفت دسترسی ایران را مجدد قطع کند، اما منوچین و وزارتخانه متبوع او مخالف فشار بر سوئیفت برای اقدام در این زمینه هستند.

مقامات آمریکایی در مصاحبه‌هایی گفتند که منوچین فرآیند تصمیم‌گیری را کند کرده است تا اینکه ملاحظه نهایی توسط رئیس جمهور به تعویق بیفتد. در پی نشست روز ۲۶ جولای کمیته اصلی (متعلق به شورای امنیت ملی آمریکا)، وزارت خزانه‌داری موظف شد تا لیستی را شامل گزینه‌های احتمالی تحریم‌ علیه سوئیفت، و اعضای هیات مدیره بانکهای آن تهیه کند. تقریبا دو ماه بعد، این سند در عمل موجود نیست، که مانع تصمیم‌گیری ترامپ می‌شود.

نویسنده واشنگتن پست نوشت: تلاش کردم با منوچین تماس بگیرم، اما یکی از سخنگویان وزارت خزانه‌داری از اظهار نظر درباره اقدامات تحریمی مشخص امتناع کرد. این سخنگو گفت «منوچین یک کمپین فشار شدیدی را علیه ایران رهبری کرده است که بخشی از راهبرد جامع دولت برای پرداختن به کلیت فعالیت مخرب و بدخیم ایران است.»

این گزارش به نقل از دو مقام نوشت که ترامپ از تاخیر بوجود آمده عصبانی شده و طی سفر به بدمینستر، از مقامات درباره پیشرفت در زمینه تحریم‌های جدید ایران پر‌وجو کرده است.

واشنگتن پست با اشاره بحث تحریم سوئیفت و ممانعت از بهره‌مندی ایران از آن، نوشت: با علم به این، وزیر خارجه آلمان از اتحادیه اروپا می‌خواهد که آلترناتیوی را برای سوئیفت ایجاد کند.

گزارش فوق با اشاره به تلاش آمریکا برای فشار وارد کردن به سوئیفت نوشت: این یک راهبرد جنجالی با خطراتی جدی است. این اقدام می‌تواند به روابط مخدوش آمریکا و اروپا آسیب بیشتری وارد کند. حتی اگر سوئیفت تسلیم شود، تضمینی وجود ندارد که ایران مذاکره کند. راهبرد فشار حداکثری ممکن است شکست بخورد.

ریچارد گلدبرگ، که متن لایحه اصلی تحریم‌های سوئیفت را به عنوان دستیار سناتور مارک کرک نوشت، می‌گوید: تنها امید برای موفقیت راهبرد رئیس جمهور، این است که سوئیفت تمام بانک‌های ایرانی را قطع کند. اگر وزارت خزانه‌داری ذره‌ای در انجام این ماموریت تعلل کند، زمینه را برای شکست رئیس جمهور را آماده خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.