چین درگیر جنگ تجاری با آمریکا شده و مکررا اعلام کرده است که سیستم تجارت چندجانبه و تجارت آزاد را که WTO  در مرکز آن قرار دارد، حفظ می‌کند. اما وانگ یی - وزیر خارجه چین، پس از دیدار با ژان ایو لودریان - وزیر امور خارجه فرانسه، به خبرنگاران گفت: انجام اصلاحات در WTOمفید خواهد بود.

اگرچه تردیدهایی نسبت به سیستم تجارت بین المللی فعلی مطرح شده است، اما چین همواره از حفظ تجارت آزاد حمایت کرده و بر این باور بوده که چندجانبه گرایی که WTO در مرکز آن قرار دارد، باید تحکیم شود.

وانگ یی اظهار کرد: ما بر این باور نیستیم که سیستم فعلی عالی و بدون عیب و نقص است. چین از اصلاحات و بهبود سیستم فعلی از جمله WTO حمایت می‌کند تا منصفانه‌تر، کارآمدتر و منطقی‌تر شود.

وی در ادامه افزود: شالوده WTO که مخالفت با حمایت گرایی و حمایت از تجارت آزاد است نباید تغییر کند، اما حق کشورهای توسعه یافته نیز نباید نادیده گرفته شود. هدف اصلاحات باید اجازه دادن به کشورها برای بهره‌مندی از نتیجه توسعه جهانی سازی به شکل منصفانه باشد نه اینکه اختلافات میان جنوب و شمال افزایش پیدا کند.

وزیر خارجه چین گفت: در اصلاحات باید به نظر همه توجه شود و به خصوص نظرات کشورهای در حال توسعه محترم شمرده نشود نه اینکه فقط یک نفر حق اظهارنظر داشته باشد.

اظهارات این مقام بلندپایه در حالی مطرح شد که چین و آمریکا همزمان با عملی شدن دور جدید از تعرفه های تنبیهی آمریکا، ممکن است به پای میز مذاکره بازگردند.

با این حال روزنامه دولتی چاینا دیلی پس از استقبال مقامات چینی از دعوت آمریکا برای مذاکرات جدید، در مطلبی نوشت: چین در مذاکرات تجاری، تسلیم خواسته های آمریکا نخواهد شد.

در مقاله این روزنامه آمده است: اگرچه چین برای حل بن بست تجاری از طریق مذاکرات، عزم جدی دارد اما با وجود نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی و افت بازارهای سهام داخلی، عقب نشینی نخواهد کرد. دولت ترامپ نباید به اشتباه تصور کند که چین تسلیم خواسته های آمریکا خواهد شد. این کشور نیروی کافی برای هدایت رشد اقتصادی دارد حتی اگر جنگ تجاری طولانی شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز پنج شنبه در توییتی نوشته بود: آمریکا در این مذاکرات دست بالاتر دارد. ما هیچ فشاری برای توافق با چین نداریم و آنها برای توافق با ما تحت فشار هستند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت آمریکا تعرفه هایی از ۱۰ تا ۲۵ درصد روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار آماده کرده است. ترامپ هفته گذشته اعلام کرد علاوه بر تعرفه های مذکور، آماده اعمال تعرفه روی ۲۷۵ میلیارد دلار دیگر واردات از چین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.