فیلم سینمایی &#۳۹;همه می‌ دانند&#۳۹; آخرین اثر فرهادی که در اسپانیا فیلمبرداری شده، امروز (جمعه) در سینماهای اسپانیا اکران می شود.

فرهادی در مصاحبه با روزنامه 'ال پاییس' گفت: ایده این فیلم به 15 سال پیش باز می‌ گردد، هنگامی که در سفری به جنوب اسپانیا، شاهد اعلامیه هایی‌ بودم که خبر از ناپدید شدن یک کودک می‌ داد و دختر چهار ساله او از این خبر ترسیده بود.

وی افزود: هر پروژه سینمایی از یک جرقه متولد می‌ شود. لحظه ای که این جرقه اتفاق می‌ افتد حتی نمی‌ توان حدس زد که می‌ تواند یک فیلم باشد. در واقع 'همه می‌ دانند' از یک ترس متولد نمی‌ شود اما یکی‌ از مهمترین عوامل در شخصیت های فیلم است شاید مهمترین عامل باشد زیرا با ترس از گذشته و ترس از افشای احساسات زندگی‌ می‌ کنند.

کارگردان فیلم اسکاری 'جدایی نادر از سیمین' در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان یک فیلمساز، هر کدام از فیلمنامه ها را بر اساس احساسات اولیه می‌ سازید؟، گفت: من همانند یک زمین یا مزرعه هستم و دانه ها از مکان های بسیاری به من می‌ رسند. برخی‌ ها جوانه می‌ زنند و برخی‌ دیگر نه. زمین تغییر نمی‌ کند اما میوه تغییر می‌ کند. به همین دلیل متوجه می‌ شوید که آنچه که جمع آوری شده، همه از یک زمین هستند.

فرهادی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه سینمای او همیشه یک جهان را به شیوه ای باور نکردنی نشان می‌ دهد و آیا سینما می‌ تواند واقعیت باشد؟، افزود: واقعیت، با یک فیلم در مورد واقعیت، فرق دارد. واقعیت پر از تکرارها است در حالی که در سینما این تکرارها را حذف می‌ کنیم. در سینمای واقع گرایی، واقعیت را بازسازی و آن را دستکاری می‌ کنیم. واقعیت خالص، خسته کننده است هر چند که درست است که ما از آن تغذیه می‌ شویم.

کارگردان اسکاری فیلم سینمایی 'فروشنده' همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که چرا جزییات بسیاری از زندگی اسپانیایی ها مانند نزاع ها بین خانواده ها یا زندگی در شهرها یا روستاها را به تصویر کشیده شده است؟ خاطرنشان ساخت: در ایران، رفتار ها بسته به اینکه در شهر بزرگ یا کوچک یا روستا زندگی‌ کنید، فرق دارد اما با این حال اصل ماجرا مشابه هم است. چنین چیزی در اسپانیا نیز اتفاق می‌ افتد.

وی افزود: بزرگترین نگرانی‌ من این بود که جزییات زندگی‌ روزمره یک شهر اسپانیایی را از دست ندهم و از دست من فرار نکند. انرژی بسیاری را برای گنجاندن همه اینها در فیلم 'همه می دانند' گذاشتم. اگر این جزییات را از دست می‌ دادم همچنین نگرش شرقی‌ خود را از دست می‌ دادم.

فرهادی گفت: نگاه ایرانی، بر اساس متمرکز شدن بر روی جزییات است و بهترین مثال آن فرش ایرانی است. در این فیلم خود را همانند کودکی احساس می‌ کردم که در حال کشف جهان است. در این موارد مردم بر این باورند که مشکل زبان است. فکر می‌ کنم که این کمترین مشکل است. مهمترین چیز، شناخت ریتم زندگی‌ در جامعه ای که می‌ خواهیم آن را به تصویر بکشیم و جزییات رفتار مردم است. احساسات جهانی‌ هستند.

کارگردان فیلم سینمایی 'گذشته' با اشاره به حضور بازیگران مطرحی همچون 'پنه لوپه کروز'، 'ریکاردو دارین'، 'خاویر باردم'، 'باربارا لنی'، 'اینما کوئستا'، 'الویرا مارتینز' و 'ادوارد فرناندز' در فیلم 'همه می‌ دانند' افزود: حضور این بازیگران در فیلم برای من بیشتر از یک رویا است.

فیلم سینمایی 'همه می دانند' هشتمین ساخته فرهادی پس از 'رقص در غبار'، 'شهر زیبا'، 'چهارشنبه سوری'، 'درباره الی'، 'جدایی نادر از سیمین'، 'گذشته' و 'فروشنده' است.

فیلم 'همه می دانند' به زبان اسپانیایی ساخته شده و هفتاد و یکمین دوره جشنواره کن با این اثر سینمایی افتتاح شد.

فرهادی نقش های اصلی همه می دانند را به خاویر باردوم و پنه لوپه کروز دو بازیگر مطرح اسپانیایی و برنده جایزه اسکار واگذار کرده است.

وی در جدیدترین ساخته خود، داستان زنی به نام 'کارولینا' را روایت می کند که برای دیدار با خانواده از آرژانتین به زادگاه خود اسپانیا بازمی‌گردد. در این سفر که پیش‌بینی می‌شد به تجدید دیدار اعضای خانواده خلاصه شود، رویدادهای غیرمنتظره‌ای به وقوع می‌پیوندد که بر روند زندگی کارولینا تاثیر می‌گذارد.

شرکت های 'ممنتو فیلم' از فرانسه، 'مورنا فیلم' از اسپانیا و 'لوکی رد' از ایتالیا به صورت مشترک تهیه‌کنندگی همه می دانند را برعهده دارند.

'خوزه لوییس آلکاینه' نیز فیلمبرداری این اثر سینمایی را برعهده داشت و 'هایده صفی یاری' تدوین آن را انجام داده است.


 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.