جان کری چهارشنبه گذشته در یک مصاحبه رادیویی گفته بود که در ماه‌های گذشته بین سه تا چهار بار با وزیر خارجه ایران دیدار کرده است. سپس «دونالد ترامپ» در توئیتر، تلویحاً کری را به محکوم شدن در دادگاه بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین آمریکا تهدید کرد.

وزیر خارجه اسبق آمریکا امروز در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» گفت که کارش «مذاکره» نبوده و فقط نظراتش را به ظریف منتقل کرده است.

دونالد ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود که جان کری به همتای ایرانی خود توصیه کرده که تا زمان پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری ترامپ صبر کند؛ رئیس‌جمهور آمریکا گفته که این کار در حکم تضعیف دولت است و از کری پرسیده که آیا قانون ثبت فعالیت‌های خارجی را رعایت کرده یا نه؟

بر اساس این قانون، اگر احدی از اتباع آمریکا بدون مجوز دولت مستقر، در سیاست خارجی این کشور دخالت کند، قاضی می‌تواند وی را به پرداخت ۵ هزار دلار جریمه و یا پرداخت ۵ هزار دلار و حداکثر ۳ سال زندان محکوم کند.

امروز در برنامه در پیشگاه ملت، مجری برنامه به جان کری یادآور شد که «در پشت پرده برای نجات برجام» گام برداشته و این باعث عصبانیت رئیس‌جمهور آمریکا شده است.

جان کری در پاسخ گفت: «در آن هنگام، سیاست ایالات متحده کماکان بر حمایت از آن توافق استوار بود.»

مجری برنامه به کری گفت که این کارش در حکم تضعیف سیاست خارجی آمریکا بوده؛ جان کری پاسخ داد: «من تلاش می‌کردم که اعمال سیاست خارجی ایالات متحده که بخشی از توافق بود، ادامه یابد؛ من سعی می‌کردم که عقلانیت کماکان جاری شود. من (با ظریف) مذاکره نکردم. من نظراتم را (به او) اعلام کردم و همیشه از حق آزادی بیان خود استفاده خواهم کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.