جعفری گفت: در اسفند ۱۳۵۷ و در حالی که تنها یک ماه از پیروزی انقلاب می گذشت آیت الله اشراقی داماد امام در مصاحبه ای درباره حجاب زنان پیرو اقلیت های دینی در جمهوری اسلامی گفت: بهتر است آنان به احترام زنان مسلمان رعایت کنند. چون از این جمله این گونه برداشت شد که قرار است الزاماتی برای حجاب زنان حتی غیر مسلمان برقرار شود اعتراضاتی را در جامعه سبب شد و خصوصا به خاطر انتساب مرحوم اشراقی به امام، موضع رهبر فقید انقلاب تلقی شد.

وی اضافه کرد: من در آن زمان در صدا و سیما بودم و به خاطر ارتباط و نزدیکی با طالقانی مأمور شدم خودم با ایشان مصاحبه کنم و گفت و گو انجام شد و در آن مصاحبه گفتند وقتی در اصل دین اجبار نیست نمی توان در فرع اجبار کرد. این مصاحبه ابتدا از تلویزیون پخش نشد ولی وقتی امام گفتند « نظر آقای طالقانی نظر من است»پخش شد و روزنامه اطلاعات نیز همان را نقل کرد.

محمد مهدی جعفری خاطر نشان کرد: متنی که با این مضمون به مرحوم طالقانی نسبت داده می شود و در شبکه های اجتماعی منتشر شده درست است منهای دو سه جمله آخر که در گفتار طالقانی نبود و اضافه شده است.

(می ترسم روزی برسد که موضوع جامعه تار موی زنان باشد نه دزدی و اختلاس) و گفت به جز این عبارت بقیه درست و مستند است و مصاحبه را هم خودم انجام دادم و قابل مراجعه به روزنامه اطلاعات هم هست.

این دین پژوه و فعال سیاسی پیش از انقلاب این سخنان را بعد از ظهر جمعه ۲۴ شهریور و در آیین سی و نهمین سالگرد درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی که با عنوان «آزادی ، شورا و قسط» برگزار شد بیان کرد.

به جز او محمد علی کوشا (پژوهشگر تفسیر و ترجمه قرآن)، هاشم آقاجری استاد دانشگاه و فاضل میبدی عضو ارشد مجمع محققین و مدرسین حوزۂ علمیه قم نیز دیدگاه های خود دربارۂ موضوع برنامه را مطرح کردند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.