از آنجا که ماده اولیه مصرفی در تولید محصولات سلولزی و بهداشتی و کاغذ تحریر و روزنامه یکی است، مشکلاتی در این بخش ایجاد شد. 

اکنون با هدف تنظیم بازار محصولات سلولزی و بهداشتی قرار است ارز تخصیصی برای واردات مواد اولیه کاغذ و روزنامه با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان و مواد اولیه مورد نیاز در صنایع سلولزی و بهداشتی با ارز بازار ثانویه تامین شود.

همچنین مقرر شد در سامانه جامع تجارت پیش بینی لازم برای ایجاد شرایط ثبت سفارش با هر ۲ ارز به شرط سپردن تعهدات مربوط، در بازه زمانی حداقلی صورت گیرد.

**رصد واردکنندگان مواد اولیه 

اعضای ستاد تنظیم بازار در این نشست از واردات یکصد هزار تن خمیر کاغذ در نیمه اول سال خبر دادند که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایشی محسوس را تجربه کرده است. از این رو مقرر شد سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان فهرست دریافت کنندگان ارز برای واردات این کالا و فهرست ترخیص از گمرک ها را ارایه کند.

این اقدام برای پایش کردن فروش ماده اولیه به نرخ مصوب و رسیدن این کالا به دست مصرف‌کنندگان واقعی صورت می‌گیرد.

**برخورد جدی با محتکران

ستاد تنظیم بازار تصویب کرد با آن دسته افراد که از گرانی در این زنجیره سوء استفاده و مواد اولیه و کالای نهایی را تحت هر عنوان احتکار کرده اند، برخورد جدی شود.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی می‌شود با این اقدام، سوءاستفاده گران و دلالان به دلیل کاهش قیمت ها با ضرر و زیان هنگفتی روبرو شوند.

سازمان حمایت به عنوان تنها مرجع بررسی قیمت‌ها نیز مکلف شد با فراخوان واحدهای تولیدی، نسبت به کنترل قیمت مندرج بر کالا و قیمت فروش کارخانه، مندرج در فاکتورهای فروش اقدام کند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد در برخی موارد، ضوابط سود عمده فروشی و خرده فروشی این کالا رعایت نشده است که مقرر شد گزارش تدوینی در این بخش به ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

البته آن بخش از مواد اولیه کارخانه های تولیدی که به دلایل مختلف از ترخیص آنها خودداری شده بود با اولویت، ترخیص می شود و در اختیار مصرف کنندگان واقعی کالا قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، فعالان بخش تولید و توزیع پوشک بچه، ممنوعیت واردات کالا، افزایش بهای خمیر کاغذ و ترخیص نشدن مواد اولیه از گمرک را سه دلیل اصلی کمبود این محصول در بازار و افزایش قیمت آن بیان کردند.

مدیرکل نظارت محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هجدهم شهریورماه گفت: به طور متوسط ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید پوشک بچه وارداتی است و نرخ ارز تاثیر مستقیمی در بهای تمام شده تولید دارد. 

«اسماعیل مهدی پور» افزود: همچنین پودر جاذب و خمیر غلاف که پیش از این مشمول دریافت ارز رسمی بود اکنون ارز آنها از بازار توافقی تامین می شود.

عضو هیات مدیره یکی از شرکت های مطرح در تولید محصولات سلولزی نیز به ایرنا گفت: ۱۰ کارخانه تولیدی در کشور فعالند که حدود ۸۰ درصد پوشک بچه کشور را تولید می کنند. 

«محمدکاظم زرین قلم» افزود: این کارخانه ها اکنون با نیمی از ظرفیت خود فعالند و در صورت تامین مواد اولیه، با همه ظرفیت، محصولات سلولزی را تولید می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.