محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این گفت و گو خواستار اقدام اتحادیه اروپا برای خنثی کردن پیامدهای خروج آمریکا از برجام شد و گفت که در صورت انفعال این اتحادیه، تهران ممکن است سطح اجرای برجام را کاهش دهد.

 

ظریف همچنین تاکید کرد در صورتی که برجام با اقدامات آمریکا و انفعال اتحادیه اروپا تهدید شود، افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران می تواند یکی از گزینه ها باشد.

 

وی با بیان اینکه بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا باید اعمال شود، افزود: اروپایی ها و دیگر امضاکنندگان برجام باید برای خنثی کردن پیامدهای تحریم های آمریکا اقدام کنند.

ظریف تصریح کرد: ضروری است که اروپا نه به خاطر ایران، بلکه به خاطر حق حاکمیتی و منافع بلندمدت اقتصادی خود، این اقدامات را انجام دهد.

به نوشته رویترز، آلمان روز جمعه اعلام کرد که به همراه دیگر شرکای اروپایی خود در حال بررسی ایجاد یک سامانه پرداخت برای تسهیل تعاملات تجاری با ایران در زمان تحریم ها است.

ظریف در بخش دیگری از این گفت و گو مهمترین اولویت تهران را تداوم فروش نفت در حد «معقول» و بازگشت عایدی آن به ایران و همچنین تشویق سرمایه گذاری و همکاری دیگر کشورها در بخش فناوری و تحقیق در این کشور دانست.

ظریف تاکید کرد: «اروپا گفته که توافق هسته ای در راستای منافع امنیتی آن است. پس اروپا باید آماده پرداخت هزینه برای امنیتش باشد. هیچ چیزی مجانی نیست.»

وی یادآور شد که اروپا باید با اعمال قوانین انسداد و مجازات آن دسته از شرکت های اروپایی که به پیروی از تحریم های آمریکا از ایران خارج می شود، هزینه امنیت خود را بپردازد.

ظریف اضافه کرد: «پرسش این است که آیا اروپا می خواهد شرکت هایش از قوانین اروپا پیروی کنند یا قوانین آمریکا؟ یا اینکه آیا (اروپا) برابر دیکته های آمریکا تسلیم می شود؟»

وی پیرامون گزینه های ایران در صورت انفعال اروپا مقابل آمریکا، گفت: «ما لزوما مجبور به لغو (توافق) نیستیم. ماده ۳۶ توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت امکان کاهش سطح اجرای برجام را بدون لغو آن فراهم کرده است.»

ظریف همچنین افزایش سطح غنی سازی اورانیوم از سوی تهران را یکی از احتمالات دانست.

وزیر خارجه ایران مذاکره با آمریکا را «اتلاف وقت» دانست و تاکید کرد تا زمانی که واشنگتن از تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام عقب نشینی نکند، تهران با ایالات متحده در مورد نقش ایران در منطقه خاورمیانه مذاکره نخواهد کرد.

وی توضیح داد: ایران تنها زمانی مذاکره در مورد دیگر موضوعات را بررسی می کند که اتحادیه اروپا اجرای توافق را تضمین کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.