املی ثورنبری وزیر امور خارجه در سایه حزب کارگر انگلیس در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز اعلام کردکه اعضای این حزب به توافقی که بر اساس طرح دولت محافظه‌کار «ترزا می» برای خروج از اتحادیه اروپا حاصل خواهد شد، رأی موافق نخواهد داد. 

وی بابیان اینکه نخست‌وزیر یک‌شبه قادر به پیدا کردن طرح جایگزین نخواهد بود افزود: در چنین شرایطی حزب کارگر به‌جای حمایت از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت، بر انحلال دولت و برگزاری انتخابات سراسری تاکید خواهد کرد.

نخست‌وزیر انگلیس تیرماه گذشته برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا را رونمایی کرد که بر اساس آن‌که طرح چکرز نامیده می‌شود، انگلیس قصد دارد تا در دوره پسا برگزیت به تمام مقررات تجاری این نهاد درباره کالا پایبند بماند، تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل عبور و مرور در نظر بگیرد و همچنان به عضویت در سازمان‌های مهم اروپایی ادامه دهد.

بااین‌حال طرفداران خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا بر ضرورت قطع تمامی روابط با نهادهای اروپایی و بازتعریف آن با رعایت اصل استقلال انگلیس تأکیددارند. بوریس جانسون و دیوید دیویس وزیران اسبق امور خارجه و برگزیت ازجمله افرادی بودند که در اعتراض به این طرح از مقام خود کناره‌گیری کرده و ادعا کردند که رؤیای برگزیت در مسیر مرگ تدریجی قرار دارد.

در مقابل، وزیر امور خارجه کابینه در سایه انگلیس تاکید دارد که این کشور بایستی پس از خروج از اتحادیه اروپا همچنان از تمامی منافع اقتصادی این اتحادیه بهره‌مند شود. ثورنبری دراین‌باره می‌گوید: بعید است که نخست‌وزیر طرحی را ارائه دهد که شروط ما را در برگیرد.

وی اظهار داشت که نخست‌وزیر در ماه‌های آینده توافق برگزیت را برای رأی‌گیری به پارلمان ارائه و هشدار خواهد داد که در صورت مخالفت نمایندگان با این توافق، برگزیت بدون توافق با اروپا محقق می‌شود. 

ثورنبری یادآور شد که حزب کارگر هیچ‌کدام از دو گزینه نخست‌وزیر را برنمی‌تابد و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی خواهد شد. وی پیش‌بینی کرد که این انتخابات احتمالاً در پاییز سال جاری و یا بهار سال آینده برگزار می‌شود.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که شکاف عمیقی در داخل حزب حاکم بر سر رهبری «می» در جریان است. هفته گذشته ۵۰ تن از اعضاء یک گروه بانفوذ پارلمانی چگونگی به چالش کشیدن رهبری «می» رایزنی کردند. بر اساس رویه سیاسی ۴۸ نماینده باید درخواست برگزاری انتخابات درون‌حزبی را مطرح کنند تا انتخابات درون‌حزبی برگزار شود.

بر این اساس، احتمالاً پس از پایان نشست سالانه حزب محافظه‌کار در سوم اکتبر (۱۱ مهر)، روند انتخابات درونی حزب محافظه‌کار آغاز شود. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که جانسون از بخت بالایی برای پیروزی در انتخابات و تصدی سکان نخست‌وزیری برخوردار باشد.

همچنین ۲۵ هم‌حزبی نخست‌وزیر انگلیس علنی مخالفت خود را با طرح چکرز اعلام کرده‌اند و با توجه به اینکه حزب محافظه‌کار اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را در اختیار ندارد، دولت برای دست‌یابی به توافق برگزیت با چالش جدی روبرو است.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، انگلیس قصد دارد تا فروردین سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود. دو طرف تلاش می‌کنند تا حداکثر آبان ماه سال جاری درباره همکاری‌های تجاری در دوره پسا برگزیت توافق کنند. 

تحلیل گران سیاسی در انگلیس با ابراز نگرانی از کاهش احتمال دست‌یابی به توافق برگزیت، گزینه‌ی برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت و یا انتخابات سراسری تا پیش از فروردین سال آینده را رد نمی‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.