لوئی شاربونو مدیر دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در گفتگو با شبکه ان.بی.سی نیوز، در رابطه با تاکید دولت آمریکا بر رعایت الزامات مورد نظر این کشور از سوی ائتلاف سعودی، گفت: این بی معنا است. هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن در حال تلاش برای بهبود اوضاع باشد. شهروندان (یمنی) همچنان آماج حملات هستند و زیرساخت های غیرنظامی، بیمارستان ها، مدارس و دیگر مکان ها هدف حملات متعدد قرار می گیرند.

ترامپ درباره یمن به صراحت دروغ می‌گوید

هر کس که در سال های اخیر جنگ یمن را از نزدیک دنبال کرده باشد، ادعای دولت ترامپ را در این مورد باور نمی کند. الیزابت وارن سناتور ارشد ایالت ماساچوست از سال 2013، مارک پوکان نماینده ویسکانسین در مجلس نمایندگان آمریکا و روهیت خانا نماینده ایالت کالیفرنیا در مجلس نمایندگان هر یک به صراحت هر چه آشکارتر با انتشار پیام هایی در توئیتر اعلام کردند دولت ترامپ عملا الزامات مطرح در قانونی که اخیرا در این ارتباط در کنگره تصویب شد را به استهزا گرفته است. کریس مورفی سناتور ایالت کنتیکت تایید پیروی ائتلاف عربستان سعودی از الزامات مورد نظر کنگره به وسیله مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت ترامپ را به کمدی تشبیه کرد. برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت نیز این تصمیم را بهت آور دانست و بار دیگر خواستار توقف همه حمایت های جنگی آمریکا از جنگ یمن شد.

همانطور که انتظار می رفت، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا تصمیم پمپئو را تایید کرد. این اقدام ماتیس به معنای بی اعتباری کامل ادعای وی مبنی بر بی قید و شرط نبودن حمایت آمریکا از ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در جنگ یمن بود. البته همان زمان که ماتیس این ادعا را مطرح کرد، باور کردن و پذیرش آن بسیار دشوار بود و جدی گرفتن آن در این شرایط هم به شدت غیر ممکن است. اگر دولت ترامپ تصمیم دارد تایید کند که سعودی ها و اماراتی ها شرایط خاص مد نظر واشنگتن را رعایت می کنند، در حالی که واقعیت چیز دیگری است، در آن صورت هیچ قید و شرطی برای حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن وجود ندارد. و البته بدون مداخله فوری کنگره هیچگاه چنین قید و شرطی هم وجود نخواهد داشت.

حمایت و پشتیبانی منعطف و غیر انتقادی از همه دولت ها هیچگاه توصیه نمی شود و اصولا منطقی نیست؛ حال اینکه این نوع حمایت از رژیم های مستبدی که جنایات جنگی بی شماری نیز مرتکب می شوند، عمیقا اشتباه و به دور از احتیاط است. حمایت بی قید و شرط از جنگی وحشیانه نه تنها پای آمریکا را نیز به جنایات متعدد عاملان این جنگ می کشاند، بلکه این اطمینان را نیز ایجاد می کند که دولت ترامپ و واشنگتن نمی توانند از اهرم های قابل ملاحظه ای که در اختیار دارند برای مهار این دولت ها و پایان دادن به جنگ یمن استفاده کنند.

بزرگترین دروغی که مایک پمپئو در گزارش خود گفت، زمانی بود که ادعا کرد «پایان دادن به مناقشه در یمن یک اولویت امنیت ملی» برای دولت ترامپ است. هیچ چیز نمی تواند تا به این حد دور از واقعیت باشد. اگر دولت آمریکا حتی به کمترین میزان به پایان دادن به مناقشه یمن علاقه مند بود، چنین نومیدانه برای سنگ اندازی در مسیر هر اقدامی به منظور فشار بر ائتلاف سعودی با هدف متوقف کردن کارزار علیه یمن تلاش نمی کرد. اگر پایان دادن به جنگ یمن جزو اولویت های امنیت ملی دولت ترامپ بود، قطعا حمایت از جنایات جنگی ائتلاف سعودی و پشتیبانی بی حد و اندازه از تلاش های جنگی آنها جزو این اولویت ها نبود.

واقعیت این است که بر خلاف آنچه که پمپئو گفت، دولت از زمانی که ترامپ به کاخ سفید آمده به افزایش مناقشه و کشمکش ها کمک کرده و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی از نتایج این اقدام بوده است. ترامپ و مقامات دولت او بدون هیچ شک و شبهه ای و به صراحت نشان داده اند اولویت آنها این است که هرچه که سعودی ها و اماراتی ها می خواهند برای آنها فراهم کنند و در عوض نیز هیچ چیزی طلب نکنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.