المیادین گزارش داد، روس‌ها در جریان نشست اخیر با استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه از مواضع و اظهارنظرهای اخیر او درباره ادلب خصوصا پیشنهادش درباره رفتن به ادلب برای مشارکت در ایجاد گذرگاه امن برای غیرنظامیان یا اظهارنظرش درباره تعداد غیرنظامیان ادلب که سه میلیون تن هستند با علم به اینکه تعداد ساکنان در آنجا به اضافه آوارگانی که به منطقه منتقل شده‌اند کمی بیش از دو میلیون تن می‌شود و روس‌ها از این آمار بالایی که دی‌میستورا ارائه کرده بود، خشمگین شدند.

طرف روس معتقد است، استفان دی‌میستورا از ماموریت کنونی خود پا را فراتر نهاده در حالی که وظیفه اصلی او اقدام برای تشکیل کمیته قانون اساسی و نظارت بر نشست‌های آن است.

 

طرف روس می‌گوید: بعد از تشکیل کمیته قانون اساسی به از سرگیری مذاکرات بین طرف‌های سوری خواهیم رسید و بحث درباره گذرگاه‌های امن و غیره در حیطه اختیارات و وظایف دی‌میستورا نیستند.

با نزدیک شدن به پایان دوره ماموریت استفان دی‌میستورا همزمان با پایان سپتامبر جاری در اسناد سازمان ملل و بین کشورهای مربوطه بحث‌هایی درباره سرنوشت دی‌میستورا و امکان تمدید یا عدم تمدید دوره فعالیت او مطرح است.

المیادین می‌افزاید، تمدید دوره فعالیت دی‌میستورا قطعی نیست و انتفادات بسیاری نسبت به عملکرد او و نقشش خصوصا در مرحله اخیر مطرح شده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، طرف روس در نشست کشورهای ضامن که ماه جاری میلادی در ژنو برگزار شد انتقادات نیشداری از دی‌میستورا به خاطر مواضع و اظهارنظرهای اخیرش مطرح کرد.

در اشاره به "خشم روس‌ها" از اظهارات دی‌میستورا طرف روس با تعیین زمانی جدید برای دیدار کشورهای ضامن در ژنو موافق نبود بلکه پایان اکتبر را پیشنهاد داده بود یعنی چند هفته بعد از پایان دوره ماموریت دی‌میستورا که پایان ماه جاری است.

علاوه بر "خشم" روسیه از دی‌میستورا روند تشکیل کمیته قانون اساسی روندی کند را طی می‌کند. الکساندر لاورنتیف، فرستاده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه به المیادین گفت، زمان به نفع فرستاده سازمان ملل که امیدوار بود قبل از هجدهم سپتامبر، موعد ارائه گزارشش به شورای امنیت و قبل از پایان دوره ماموریتش و قبل از تصمیم گیری درباره ماندن یا رفتنش در این باره پیشرفت عملی داشته باشد، نیست. آنچه تاکنون از این نشست‌ها محقق شده موافقت ایران، روسیه و ترکیه با ایجاد دو لیست به نمایندگی از دولت سوریه و مخالفان یا هیئت عالی مذاکرات است در حالیکه با لیست ارائه شده از سوی دی‌میستورا موافقت نشده که گفته بود باید به نمایندگی از جامعه مدنی باشد. لیست ارائه شده از سوی دی‌میستورا خواستار تشکیل کمیته فنی برای بررسی اسامی ارائه شده از سوی دی‌میستورا بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.