«محمدرضا عارف» در جمع فعالان طیف‌های مختلف دانشجویی تاکید کرد: برای مقابله با چالش‌های پیش رو نظام باید حاکمیت گفت وگوی ملی در همه سطوح و در میان نخبگان و جریانات سیاسی را پذیرفت.

وی افزود: مسئولیت سنگینی در این مورد بر عهده جریان اصلاح طلبی است و باید در این زمینه تلاش جدی توسط همه دلسوزان انقلاب انجام شود تا به راهکارهای اجماعی برای حل مشکلات و معضلات برسیم.

وی تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلبی باید به دنبال رویکرد جدیدی باشد و یک نوع پوست اندازی در این جریان نیاز است تا بهتر بتواند در خدمت انقلاب و مردم عزیز کشورمان و پاسخ به مطالبات به حق آنها در همه زمینه‌ها باشد.

رییس فراکسیون امید مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با تسلیت ایام سوگواری ماه محرم اظهار داشت: امام حسین (ع) یک مصلح و آرمانخواه واقعی است و حرکت اصلاحی ایشان جنبش عدالت خواهانه را در تاریخ زنده نگه داشت.

عارف، انقلاب اسلامی ایران را متاثر از عاشورا و یاد و خاطره آن توصیف کرد و افزود: استبدادستیزی، استعمار ستیزی، عدالت خواهی، آزادگی و آزادی خواهی نقش بسیار مهمی در انقلاب اسلامی ایران داشت و دانشجویان باید این مطالبه را از مسئولان و دست اندرکان داشته باشند.

وی تشکل‌های دانشجویی را به حفظ سرمایه اجتماعی توصیه و تصریح کرد: بی انگیزگی آفت جنبش دانشجویی است؛ تشکل‌های دانشجویی نباید پاسخگوی عملکرد دولت ها باشند بلکه باید مطالبه‌گر باشند و از مسئولان کشور در همه قوا بخواهند پاسخگوی عملکردشان باشند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از این مساله ابراز تاسف کرد که دانشگاه ها در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

عارف نگاه نقادانه برای اصلاح وضع موجود را از خصلت‌های بارز تشکل‌های دانشجویی برشمرد و گفت: در این شرایط خاص و برای برون رفت از آن، دانشجویان و دانشگاهیان باید مسئولین را با نقد مشفقانه خود برای اصلاح امور و پاسخ به مطالبات بویژه در حوزه های اقتصادی و اجتماعی کمک کنند.

وی حضور مختلف تشکل‌های مختلف دانشجویی با گرایش‌های مختلف را برای دانشگاه فرصت دانست و از مسئولان خواست در ارائه مجوزهای قانونی برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی با آنها همراهی داشته باشند و با همه تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی صرفا بر اساس قانون عمل کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تشکل‌های دانشجویی نباید از مسیری که آغاز کردند خسته شوند و باید مسئولیت‌پذیر باشند، به نگاه امام خمینی (ره) درباره فعالیت‌های سیاسی دانشجویان اشاره کرد و گفت: عدالت و پایبندی به ارزش‌ها از شاخصه‌های اصلی خط امام است.

عارف افزود: مردم در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر ارزشها به سمت امام آمده بودند و کسانی که پیرو خط امام هستند بدانند که از ارزش ها نباید عدول کرد.

وی با یاددآوری فعالیت‌های هم نسلان خود در تشکل های دانشجویی قبل از انقلاب، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی فعالان دانشجویی مسلمان قبل از انقلاب پررنگ بودن فعالیتهای مذهبی بود.

عارف ادامه داد: بعد از انقلاب و بخصوص در دهه اخیر به دلیل اینکه تریبون‌ها عموما در اختیار جریان مخالف اصلاحات بود و تبلیغات سویی که از طریق این تریبون‌ها صورت گرفت، شائبه بی تفاوتی جریان اصلاحات به فعالیت‌های مذهبی در بخش های متدین جامعه ایجاد شد در حالی که اعتقاد، باور و پایبندی اصلاح‌طلبان به ارزش‌ها بیش از برخی مدعیان و صاحبان تریبون است.

وی با تقبیح سوءاستفاده از ارزش‌ها برای حذف رقیب ،تاکید کرد: به نام دین و ارزش ها، گزینش‌های کذایی راه انداخته بودند و افراد متدین و متخصص را از تصدی مسئولیت‌های مختلف محروم کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که برای تشکل‌های دانشجویی اثرگذاری در فضای دانشگاه و جامعه باید مهم باشد نه سر و صدا در فضای مجازی، اظهارداشت: یکی از چالش‌های پیش رو کشور کمبود منابع انسانی متخصص است.

رییس فراکسیون امید مجلس همچنین گفت: نسل اولی‌ها به دلیل این که تصور می کردند همیشه در قدرت خواهند بود به دنبال کادر سازی نبودند و از تربیت نیروی انسانی متخصص غفلت شد به همین دلیل زمانی که طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تصویب شد عده‌ای نگران شدند که با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.