پولاک که ژوئیه به عربستان سفر کرده بود، در یادداشتی که اواسط سپتامبر جاری در اندیشکده واشنگتن منتشر کرد، به تغییرات ویژه و سریع در نگرش و رویه ریاض به اسرائیل و نیز یهودیان پرداخت و نوشت: عربستان با وجود تمرکز بر سیاست های مستبدانه، اقدامات اشتباه اقتصادی و یا بداقبالی های نطامی، از دستاوردهای سیاسی و اجتماعی بالقوه مثبت نیز بی بهره نیست.

پولاک با درج این مطلب که نگرانی ریاض ازافزایش روزافزون نفوذ تهران در منطقه و نارضایتی اش از انفعال آمریکا درقبال این افزایش نفوذ، به تغییری واقعی و مثبت در بسیاری از نگرش های عربستان نسبت به اسرائیل منتهی شده است، افزود: در کنفرانسی که با حضور سعودی ها در ماه ژوئیه در ریاض برگزار شد، موافقت بسیاری ازشرکت کنندگان سعودی با مقوله تشریک منافع اعراب و اسرائیل درمحدود کردن ایران درمنطقه درحکم شکستن تابو بود. بسیاری از پژوهشگران سعودی، به ویژه جوانان، دیدگاه منصفانه تری در قبال اسرائیل دارند و به جای ابعاد مذهبی یا عقیدتی، از زاویه ای به نسبت واقع بینانه به اسرائیل می نگرند.

پولاک خاطرنشان کرد: این تغییر دیدگاه به اسرائیل را می توان در اظهارات اخیر مقامات و رسانه های رسمی عربستان نیز مشاهده کرد و مصداق آن نیز یادداشت&#۳۹;عبدالرحمن الراشد&#۳۹;،کارشناس عربستانی، در رسانه های این کشور است که پیشنهاد می دهد عربستان به تل آویو کمک کند.

قطع کمک آمریکابه آژانس امدادرسانی وکاریابی سازمان ملل برای فلسطینی ها(آنروا) و سایر سازمان های فلسطینی برخلاف مصر و اردن، موجب اعتراض عربستان نشد.

جالب اینجاست که برخلاف نتایج نظرسنجی های قبل از عربستانی ها، نظرسنجی اخیر زاگبی نشان می دهد که بیشتر شهروندان عربستان طرفدار ائتلاف عربستان با اسرائیل در مقابل ایران و تروریسم هستند.

نویسنده در بخش دیگری از این یادداشت به تغییر نگرش سعودی ها نسبت به یهودیان پرداخت و نوشت: بسیاری از عربستانی هایی که در جریان تحصیلات تکمیلی در خارج با یهودیان آشنا شدند، هنوز هم با آنها در ارتباط هستند و این امر بر نگرش ملی نسبت به یهودیان تاثیری مهم خواهد داشت. درواقع، با حضور افرادی که به لحاظ فکری بازتر و اهل تساهل بیشتر هستند، بخش های مختلف جامعه عربستان به تعادل خواهد رسید.

به نوشته پولاک، این تغییر نگرش در عربستان نسبت به اسرائیل و یهودیان احتمالا در بلند مدت بر سیاست عربستان تاثیر خواهد گذاشت و تاثیر نهایی این امر به چگونگی تعامل آنها با سایر بخش های تاثیرگذار بر ثبات، توانمندی ها و نیات این پادشاهی بستگی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.