نفت برنت در بازار لندن چهارشنبه گذشته به ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت از دوم ماه می بود. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در همان روز به بیش از ۷۰ دلار هر بشکه افزایش یافت. اگرچه هر دو قیمت پایه در معاملات روز پنج شنبه که سرمایه‌گذاران به ریسک مربوط به بحران‌های بازار نوظهور و اختلافات تجاری که ممکن است به تقاضا برای نفت لطمه بزند، منعطف شده بودند بخشی از رشد چشمگیر خود را از دست دادند.

قیمت‌های بالای نفت به همراه قیمت های بالاتر بنزین در آمریکا ممکن است امیدهای جمهوری‌خواهان برای نگه داشتن کرسی‌های کلیدی در انتخابات نوامبر و حفظ کنترل کنگره را  نقش بر آب کند. چنین شکستی باعث خواهد شد ترامپ نیمه دوم ریاست جمهوری خود کاخ سفید، درگیر مبارزات شدیدی شود.

در همین راستا، ریک پری - وزیر انرژی آمریکا، به روسیه سفر کرد و پس از دیدار با الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، در مسکو اظهار کرد: عربستان سعودی و اعضای اوپک  که تصمیم گرفتند تولیدشان را برای اطمینان از این که مردم جهان شاهد جهش قیمت های نفت افزایش نباشند، افزایش دهند، قابل تحسین و ستایش هستند. روسیه نیز یکی از آنان است.

وی در ادامه افزود: آمریکا، روسیه و عربستان سعودی همچنین به اتفاق یکدیگر تلاش خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند جهان به انرژی مقرون به صرفه دسترسی دارد.

رایزنی وزیر انرژی آمریکا با روسیه

در اقدامی که می‌توان امتیازی از سوی آمریکا به دلیل نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت‌های نفت جهانی خواند، پری گفت: پیشنهاد کرده است صندوق سرمایه گذاری مشترک برای توسعه پروژه‌های جدید با روسیه ایجاد شود. وزیر انرژی آمریکا در ادامه افزود: صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه ممکن است بخشی از این صندوق باشد.

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه نیز اعلام کرد از تشکیل صندوق مذکور حمایت می‌کند. این صندوق یک صندوق دولتی هست که در سال ۲۰۱۱ از سوی مسکو برای سرمایه گذاری در بخش‌های برخوردار از رشد بالای اقتصادی در روسیه تشکیل شد و بنابر آماری که در وب سایت آن منتشر شده است، حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه ذخیره دارد.

دلیل حرکت اخیر وزیر انرژی آمریکا روشن است. واشنگتن که تحریم‌های متعددی را علیه روسیه برای مسائل مختلف از جمله الحاق شبه جزیره کریمه تا مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحمیل کرده، اکنون برای کنترل رشد قیمت‌های نفت در بازار جهانی به کمک مسکو نیاز دارد. این کشور همچنین برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی در خصوص برنامه‌های تولید نفت حیاتی به شمار می‌رود؛ به خصوص از زمانی که شراکت جدید اویک و غیراوپک با روسیه با تمام نیات و اهداف خود جایگزین آن چه شده که اوپک می‌توانست در گذشته خود به تنهایی انجام دهد اما اکنون به تنهایی قادر به کنترل قیمت‌های نفت جهانی نیست.

پیام متضاد

 

اما برای روس‌ها به نظر می‌رسد ریک پری پیام متضادی داشته باشد. تحریم‌ها علیه پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز روسیه که برای رشد تولید نفت و گاز این کشور که خواسته آمریکا از روسیه است، ضروری هستند تحت تحریم قرار دارند.

وزارت منابع طبیعی روسیه پیش از این اعلام کرده بود که تحریم‌ها مانع از بلندپروازی‌های این کشور در حوزه اکتشاف نفت و گاز شده است. این وزارتخانه در گزارشی درباره وضعیت و استفاده از منابع معدنی روسیه در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۶ اعلام کرد تحریم‌ها علیه شرکت‌های نفت و گاز روسیه که جریان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، فناوری‌های جدید و تجهیزات در این صنعت در این صنعت را محدود کرده، توسعه پروژه‌های جدید در روسیه به خصوص پروژه‌های فراساحلی و توسعه ذخایری که استخراج از آنها دشوار است را پیچیده کرده است. با این حال مسکو با با تلاش برای جذب منابع مالی چینی یا منابع داخلی، به طور موثر استفاده از دلار و سیستم مالی آمریکا را دور زده است.

پیام پنهان

با وجود اذعان پری به توانایی روسیه برای کمک به دولت ترامپ به منظور پایین بردن قیمت‌های نفت جهانی، وی همچنین حامل پیام پنهانی بود.

پری با معاون نخست وزیر روسیه و آنتون سیلوانوف - وزیر دارایی این کشور دیدار کرد. پری به این مقامات گفت: دولت ترامپ مخالف پروژه نورد استریم ۲ است زیرا این پروژه یک مسیر جداگانه برای گاز روسیه به اروپا ایجاد خواهد کرد که در برابر اختلالات و ریسک‌های مربوط به وابستگی مشتریان اروپایی به آن، آسیب پذیر است.

نورد استریم ۲ خط لوله گاز طبیعی به مسافت ۱۲۲۲ کیلومتر است که از بستر دریای بالتیک و از میادین گازی روسیه تا آلمان امتداد پیدا کرده و مسیرهای زمینی فعلی در اوکراین، لهستان و بلاروس را دور می‌زند. این خط لوله ظرفیت سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب خط لوله فعلی نورد استریم را دو برابر خواهد کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال آینده عملیاتی شود.

آمریکا همواره اعلام کرده این خط لوله ریسک‌های امنیتی برای اکثر نقاط اروپا داشته و حتی ممکن است راه‌ را برای روسیه به منظور نصب تجهیزات شنود زیردریایی در دریای بالتیک هموار کند.

ممکن است اعضای اتحادیه اروپا به خصوص آلمان و همچنین مسکو شاهد مقاومت آمریکا در برابر پروژه نورد استریم ۲ به عنوان راهی برای صادرات بالاتر LNG آمریکا به اروپا باشند. با این حال در نهایت گاز روسیه گزینه ارزان‌تر نسبت به LNG وارداتی آمریکا به اروپا بوده و احتمالاً در دهه‌های آینده نیز به همین منوال خواهد بود.

ریک پری به مقامات روسی گفت: دولت ترامپ از رقابت بخش انرژی روسیه استقبال می‌کند اما روسیه دیگر نمی‌تواند از انرژی به عنوان یک سلاح اقتصادی استفاده کند. وی در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود درباره این که آیا آمریکا ممکن است علیه پروژه نورد استریم ۲ و سایر پروژه‌ها اقدامات تنبیهی وضع کند، پاسخ مثبت داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه همواره پروژه نورد استریم ۲ را یک پروژه صرفا تجاری خوانده و بدون موافقت آمریکا آن را پیش خواهد برد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.