رویترز گزارش داد، اورسلا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان در پاسخ به پرسشی درباره تداوم حضور نیروهای کشورش در عراق، تصریح کرد: مبارزه علیه داعش زخم‌های عمیقی در این کشور به جا گذاشته است. تقویت دوباره عراق نیازمند بردباری است.

فون درلاین تصریح کرد: ما درباره بازسازی یک کشور در تمامی حوزه‌ها صحبت می‌کنیم. عراق نه‌تنها نیازمند ثبات است بلکه به همکاری و رشد اقتصادی نیازمند است.

وزیر دفاع آلمان در ادامه گفت که از سال ۲۰۱۴ بدین سو، کشورش حدود ۱.۴ میلیارد یورو در عراق سرمایه‌گذاری کرده است.

وی بیان کرد: نیروهای آلمانی به ارائه خدمات مستشاری به وزارت دفاع عراق در حوزه‌های مختلف از جمله پاکسازی مین و تقویت توان دفاعی در مقابل سلاح‌های شیمیایی، هسته‌ای و بیولوژیک ادامه خواهند داد.

او همچنین از انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق استقبال کرد و این اقدام را گامی مهم در جهتی درست دانست.

وزیر دفاع آلمان گفت: تمامی بازیگران در دولت آینده عراق گفته‌اند که امید دارند آلمان تعهد بلندمدت‌تری در قبال کشورشان داشته باشد.

فون درلاین پیش از این گفته بود که احتمال حضور نیروهای کشورش در بلندمدت در خاورمیانه را رد نمی‌کند.

به گفته وزیر دفاع آلمان حضور نظامیان آلمانی در اردن و عراق تابع وضعیت این کشورهاست. او حضور درازمدت ارتش کشورش در منطقه را ممکن می‌داند.

در مقر نظامیان آلمان در اردن، یک افسر آلمانی از فون در لاین پرسید که آیا دولت برای حضور درازمدت ارتش آلمان در منطقه برنامه‌هایی دارد یا خیر. سیاستمدار وابسته به حزب دموکرات مسیحی آلمان ضمن تأکید بر این که «ابتدا باید مأموریت فعلی را به پایان برسانیم» گفت، حضور درازمدت نظامیان کشورش در منطقه خارج از تصور نیست.

او افزود که چنین اقدامی تابع وضعیت منطقه است و این که تا چه حد وجود آلمانی‌ها در آنجا لازم باشد.

در یک پایگاه نظامی در شرق اردن حدود ۳۰۰ کارشناس نظامی آلمانی، چهار هواپیمای تجسسی تورنادو و یک هواپیمای ویژه سوخت‌رسانی مستقر هستند. ماموریت آنها در چارچوب مبارزه با داعش در عراق و سوریه تعریف شده است.

پارلمان آلمان پس از حمله‌های تروریستی پاریس در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت، از فرانسه و ائتلاف بین‌المللی در مبارزه علیه داعش پشتیبانی کند.

وزیر دفاع آلمان از اردن به عراق رفت و با همتای عراقی خود، عرفان الحیالی، دیدار و گفت‌وگو کرد. فون در لاین در بغداد اظهار کرد که گروه تروریستی داعش از نظر نظامی تقریبا شکست خورده اما مبارزه با این گروه باید تا مدتی ادامه یابد.

به گفته‌ فون در لاین، آلمان برای کمک‌ به عراق تا زمانی که دولت این کشور بتواند به تنهایی اداره امور را در دست بگیرد، آماده است.

ارتش آلمان در عراق با ۱۲۵ کارشناس نظامی حضور دارد که قرار است وظایف آنان تحت عنوان "تقویت توانایی‌ها" تغییر کند. ماموریت این افراد آموزش پیشمرگه‌های کرد در شمال این کشور بود اما اکنون آموزش نیروهای دولت مرکزی عراق نیز به وظایف آنان اضافه شده است.

در سال‌های اخیر کارشناسان نظامی آلمانی در اربیل حدود ۱۸ هزار پیشمرگه را آموزش داده‌اند. تا پایان سال ۲۰۱۶ آلمان برای نیروهای کرد جنگ‌افزار نیز ارسال می‌کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.