العربیه گزارش داد، جارد کوشنر،‌ مشاور ارشد و داماد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات، فرستاده ویژه ترامپ در مذاکرات صلح خاورمیانه برای بررسی طرح به اصطلاح صلح موسوم به "معامله قرن" دور جدید سفر خود به خاورمیانه را آغاز خواهند کرد اما اعلام جزئیات این طرح به ماه نوامبر یعنی به پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا موکول خواهد شد.

این تعویق در ارائه طرح پس از گذشت هفته‌ها از تنش موجود میان فلسطین و دولت آمریکا مطرح می‌شود که آخرین آن تصمیم این کشور درخصوص بستن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن و قطع کمک‌های مالی آمریکا به آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) بود.

مقام آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه العربیه تاکید کرد: حق بازگشت یکی از مسائل وضعیت نهایی است اما ما جایگزین‌هایی برای حل و فصل عادلانه مساله آوارگان را بررسی خواهیم کرد.

این اظهارات مسؤول آمریکایی بسیار حائز اهمیت است، زیرا فلسطینیان و کشورهای میزبان آنها قطع کمک‌های مالی را نقض حق بازگشت می‌دانند. همان طور که اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص قطع کمک‌های مالی به وضوح به این مساله اشاره کرد که ریشه اقدامات مالی و فعالیت‌های آنروا به حمایت مالی آمریکا بر می‌گردد.

این نگرانی فلسطین بی‌اساس نیست به ویژه‌ اینکه اسرائیل و حامیان این رژیم کمپین لغو حق بازگشت راه انداخته و از آمریکا می‌خواهند که آن را اجرایی کند.

ترامپ درست با نزدیک شدن پایان سال مالی در ماه سپتامبر جاری و پس از بحث و بررسی‌های گسترده میان وزارت امور خارجه، سازمان‌های اطلاعاتی و شورای امنیت ملی آمریکا در خصوص مذاکرات و همزمان با افزایش شایعات در خصوص ارائه کمک‌های مالی و روند صلح و زمانی که واشنگتن هیچ راهی برای مذاکره با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیافت، تصمیمات متعددی گرفت، از جمله کمک‌های مالی آنروا را قطع و برای ارائه کمک‌های امنیتی به تشکیلات خودگردان تنها ۶۰ میلیون دلار ارائه و از دادن ۲۰۰ میلیون دلار خودداری کرد.

یک مسؤول آمریکایی تاکید کرد، در صورتی که آنروا در شیوه فعالیت خود و توزیع بودجه‌ای که در اختیار دارد، تجدید نظر کند، ایالات متحده هم در تامین بودجه آن تجدید نظر خواهد کرد، همچنین این کشور اگر ببیند که فلسطین خواستار حضور بر سر میز مذاکرات با اسرائیل است،‌ دفتر ساف را بازگشایی می‌کند.

از طرفی هم حامیان اسرائیل و دولت آن خواستار ادامه بحران میان ترامپ و عباس هستند زیرا ادامه این بحران به اعلام طرح صلح ترامپ، حذف تشکیلات خودگردان از صحنه و سرزنش این تشکیلات منجر خواهد شد زیرا این تشکیلات طرح معامله قرن یا مذاکره درباره آن را نپذیرفته است.

حامیان اسرائیل از این بحران استقبال می‌کنند زیرا از اقدامات ترامپ درباره رژیم صهیونیستی نگران هستند؛ غیث العمری، یکی از پژوهشگران مرکز سیاست‌های خاور نزدیک در واشنگتن در این باره گفت، ترامپ بیشترین فشار را بر فلسطینیان وارد می‌کند اما کوچکترین فشاری به اسرائیل نمی‌آورد، گویی ترامپ طرح معامله قرن را تدوین می‌کند تا از اسرائیل و دولت آن امتیازاتی را طلب کند، امتیازاتی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم، دولت راست‌گرای آن یا حامیان اسرائیل در واشنگتن اصلا نمی‌خواهند این امتیازات مطرح شوند.

پیگیران فعالیت‌های دولت و مسؤولان آمریکا نمی‌خواهند یک تصویر رقابتی را از دولت ترامپ بازتاب دهند. کارمندان وزارت امور خارجه، آژانس‌های امنیتی و وزارت دفاع تا حدی زیادی به دنبال حفظ اوضاع کنونی هستند و نمی‌خواهند موجب به وجود آمدن تنش‌های بزرگتری در روابط فلسطین با دولت آمریکا شوند. آنها خواهان کمک‌های مالی به آنروا و تشکیلات خودگردان فلسطین هستند.

اما گروه دیگری از دستیاران ترامپ و وابسته به اداره "حامیان عقیدتی اسرائیل" هستند که به مطالبات و یا درد و رنج فلسطینی‌ها اهمیت نمی‌دهند و در برابر قطع کمک‌های مالی حتی اگر نتیجه‌ آن دشواری برای فلسطینیان باشد، ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

گروه اداره مذاکرات شامل کوشنر، گرینبلات و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل هم در خصوص فلسطین مواضع مختلفی دارند؛ برخی خواهان افراط‌گری علیه فلسطینیان و بستن همه درها به روی آنها و برخی خواهان ارائه گزینه‌هایی به فلسطینیان هستند.

اما معمای بزرگتر خود ترامپ است، به نظر نمی‌رسد که از منظر عقیدتی و یا دینی موضوع فلسطین و اسرائیل را درک کرده باشد اما او اجازه داده است اقداماتی مانند بستن دفتر ساف در واشنگتن و یا قطع کمک‌ها به آنروا اتخاذ شود که بیانگر خصومت او با فلسطینیان است.

مقامات و پیگیران دولت ترامپ اتفاق نظر دارند که او همه اقدامات مالی و اجرایی را علیه فلسطینیان اتخاذ کرده‌، زیرا می‌خواهد بیشترین فشار را بر آنها وارد کند تا بر سر میز مذاکره حاضر شوند.

مسؤولان آمریکایی ادعا می‌کنند، تصمیماتی که دولت ترامپ اتخاذ کرده است هر چند به نفع اسرائیل است اما به ضرر فلسطینی‌ها هم نیست، تصمیم آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با این اظهارات ترامپ در ششم دسامبر ۲۰۱۷ همخوانی دارد که گفته بود "آمریکا در مورد مسائل مربوط به حل و فصل نهایی از جمله مرزهای حاکمیتی اسرائیل در قدس یا مرزهای مورد مناقشه موضع گیری نمی‌کند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.