روزنامه ۸ صبح افغانستان گزارش داد، بر اساس اطلاعیه ریاست عمومی‌ گمرکات افغانستان، شماری از کالاهای وارداتی ایران از قبیل نفت، سیمان، آهن‌آلات، کاشی و سرامیک از طریق بندر «ابونصر فراهی» از روز گذشته تاکنون متوقف شده است.

در واکنش به این موضوع اداره‌ عمومی ‌گمرک ایران اعلام کرده است که صادرکنندگان می‌توانند به جای گمرک ابونصر فراهی، از مرزهای جاگزین از جمله بندر دوغارون و میلک، کالای بازرگانی‌شان را به افغانستان صادر کنند.

پیش از این مسئولان اتاق صنعت و تجارت و وزارت داخلی دلیل بسته شدن بندر ابونصر فراهی را موجودیت فساد در این بندر گزارش کرده بودند.

در همین حال، تعدادی از بازرگانان فراه در اقدامی اعتراضی‌ خواهان برطرف ساختن این محدودیت شده‌اند. راهپیمایان و اعتراض کنندگان می‌گویند حکومت با محدودساختن واردات شماری از کالاهای بازرگانی از ایران، میلیون‌ها افغانی به بازرگانان زیان وارد کرده است و بازرگانان در برابر این اقدام حکومت مرکزی، آرام نخواهند نشست.

به گزارش ایسنا، در حالی که گفته می‌شد صادرات کالا به افغانستان متوقف شده، گمرک ایران اعلام کرد که صادرات کالا به این کشور ادامه دارد و محدودیت‌های صادراتی به افغانستان تنها در مرز ماهیرود است.

از سوی دیگر، صادرات سایر کالاها حتی از مرز ماهیرود به غیر از چهار قلم کالای مذکور امکان‌پذیر بوده و انجام می‌شود و در مورد این چهار کالا نیز دفتر بین‌الملل گمرک ایران در حال مکاتبه و پیگیری موضوع از گمرکات افغانستان بوده و نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفته می‌شود علت اصلی صدور توقف واردات برخی کالاها، وجود فساد گسترده در گمرگ فراه، فرار مالیاتی از سوی واردکنندگان، قاچاق و ورود غیرقانونی کالا بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.