دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی، با بیان اینکه سامانه «سیمای سرطان» از ابتدای مهر ماه بهره برداری می شود، اظهارداشت: با راه اندازی این سامانه ، بیماران مبتلا به سرطان از خدمات خوبی در بیشتر موارد بهره مند می‌شوند.

وی افزود: هدف از راه اندازی این سامانه ‌افزایش خدمت رسانی به مردم و فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آنان و پزشکان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه «شیرخشک » نیز گفت: درباره شیر خشک های متابولیکی تبلیغات چندانی انجام نشده است. سامانه‌ای که در این خصوص ایجاد شده است ، ‌شیرخشک متابولیکی را در درب منزل افراد تحویل می‌دهد. وقتی این کار بوسیله سامانه انجام شد، قیمت‌ها ارزانتر و مصرف نیز ‌معقول‌تر شد .

حریرچی همچنین افزود: ۲۰۰ بیماری جدید داریم که به همین روش (با ایجاد سامانه) اطلاع رسانی می شود که با ایجاد آن ، مصرف دارو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سامانه‌هایی که به منظور افزایش کیفیت و کنترل هزینه ایجاد می شود اثربخش خواهد بود ،گفت: در درمان بیماران سرطانی یکی از ‌اشکالات فهرست دارویی این است که می‌گویند یک داروی ضد سرطان برای سرطان بانوان در مرحله مشخصی پذیرفته شده است ‌به هرحال روش‌هایی که به شفاف سازی و ‌راحتی بیمار و مشخص بودن تعداد داروی توزیعی می انجامد ، در کنترل هزینه موثر است.

سخگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی ماه‌های آتی احتمالا قاچاق معکوس دارو افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: دارو یا شیرخشک با دلار ۴۲۰۰ تومانی ‌تهیه می‌شود، در حالی‌که این موارد در کشورهای همسایه بین ۳ تا ۴ برابر قیمت دارند. مجبوریم داروهای گرانقیمت بیشتری ‌داشته باشیم تا دلاری که سهم مردم ایران است، در خارج از کشور مصرف نشود.‌

وی درباره شاخص توسعه انسانی، گفت: شاخص توسعه انسانی توسط سازمان ملل برای همه کشورها اندازه گیری می‌شود که برای ‌ایران در سال ۲۰۱۷ به ۷۹۸ هزارم رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این شاخص در ۲۷ سال پیش یعنی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ به میزان ۳۸ و ۳ دهم درصد ‌رشد کرده است و جمهوری اسلامی ایران یکی از سریعترین کشورها در افزایش شاخص توسعه انسانی بر اساس گزارش سازمان ملل ‌متحد است.‌

وی ادامه داد: متوسط امید به زندگی ایرانیان ۱۲ و ۴ دهم سال و متوسط سال‌های تحصیل ۵ و ۶ دهم سال و سرانه درآمد ناخالص هر ایرانی ۶۷ ‌و نیم درصد طی ۲۷ سال اخیر افزایش یافته است. 

حریرچی گفت: در این سال‌ها امید به زندگی ایرانیان از ۶۳ و ۸ دهم به ۷۶ و ۲ دهم سال و میانگین سال‌های تحصیل همه ‌ایرانیان از ۴ و ۲ دهم به ۹ و ۶ دهم و سرانه درآمد ناخالص ملی ایرانیان بر اساس دلار بین المللی از ۱۱ هزار و ۴۲۰ دلار به ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار در سال رسیده است. ‌ایران با کسب این شاخص جزو کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالاست. متوسط شاخص توسعه انسانی در کشورهای جنوبی آسیا ‌‌۶۳۸ هزارم است.‌

سخنگوی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به پیشرفت های توسعه پرونده الکترونیک سلامت و کنترل هزینه‌ها عنوان کرد: این موضوع در کاهش هزینه‌های سلامت تأثیر زیادی ‌خواهد داشت که یکی از موارد آن مربوط به همپوشانی بیمه‌ای می‌شود. اکنون قسمت عمده‌ای از این همپوشانی به وسیله ‌سامانه استحقاق سنجی برطرف شده است. در یکی از استان‌ها نظام ارجاع و پرونده الکترونیک به صورت کامل در حال اجراست و ‌در کاهش هزینه و مصرف کاغذ و غیره مؤثر بوده است.

وی افزود: اجرای پرونده الکترونیک سلامت از جبهه‌های گوناگون در حال انجام است که به صرفه‌جویی‌های عمده‌ای منجر خواهد ‌شد. تعداد کسانی که وارد این سامانه شدند حدود ۷۰ میلیون نفر هستند، اما لزوما به معنی دریافت خدمات نیست. کسانی که هم مراجعه ‌کرده و هم ثبت شدند آمار دیگری دارد.‌

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: . تعداد خدمات و بسته‌های ارائه شده نیز ۷۵۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۱۵ مورد بوده ‌است.‌

حریرچی در پاسخ به سئوالی درباره تولید قلم‌ انسولین توسط یک شرکت خارجی در ایران، گفت: یکی از ‌روش‌هایی که برای تولید دارو استفاده می‌شود، وارد کردن دانش فنی تولید دارو و تجهیزات مصرفی از کشورهای خارجی است. با انجام ‌دادن این کار تلاش می‌شود بازار منطقه را نیز با استفاده از اعتبار بین المللی کشورها به دست بیاوریم.

وی افزود: تجربه موفقی در این زمینه شکل ‌گرفته که یکی از قراردادها در خصوص تولید قلم‌های انسولین بوده است. به علت شیوع دیابت و سختی بسیاری که برای کودکان و سالمندان ‌وجود دارد،این قلم‌ها تولید و از آن استفاده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.