محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر در نشست خبری تشریح عملکرد یک ساله این کمیسیون، گفت: متاسفانه در برخی زمینه‌ها هماهنگی‌های لازم وجود ندارد، در خردادماه تذکر خود را به صورت نامه برای معاونت مربوطه ارسال کرده‌ایم اما شهریور ماه پاسخ دادند و اگر انتقادات ما درست پاسخ داده می شد، شاید مسائل به گونه‌ای دیگر بود.

وی در رابطه با مترو افزود: متاسفانه ۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت که مهلت قانونی آنها تا آخر شهریور است هنوز تعیین تکلیف نشده است. وظیفه ما در شورا تثبیت کردن مصوبات است و دیگر کار اداری به عهده شورا نیست.

علیخانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با پولی کردن بزرگراه‌ها نیز گفت: این مساله در برخی از کشورهای دنیا وجود دارد، اما فقط در حد یک ایده است، سهم حمل و نقل عمومی از جابه جایی در واقعیت ۶۱ درصد عنوان می‌شود، در حالی که فقط ۴۱ درصد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک در رابطه با سرانجام گرفتن عوارض در محدود زوج و فرد افزود: گرفتن عوارض در محدوده زوج و فرد غیرقانونی است، در هر حال وظیفه شورا فقط نرخ گذاری است و تصمیم‌گیری در رابطه با محدوده و ساعت به عهده شورای ترافیک استان تهران است.

وی در رابطه با طرح جدید تهران با دوچرخه گفت: چندین هزار دوچرخه در پارکینگ خلیج فارس وجود داشت و ما نگران از بین رفتن آنها بودیم، از نظر من طرح جدید دوچرخه که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران انجام شد، موفقیتی نداشته و پلیس هم ایراداتی از آن گرفته است و انتقاد ما این است که چرا پیش از اجرا این طرح را به کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیاورده بودند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در پاسخ به این سوال که چرا هیچ تغییری در سیستم اتوبوسرانی دیده نشده است؟ گفت: رئیس جمهور مستقیم در این مساله ورود کردند و بسته حمایتی برای حمایت از ناوگان اتوبوسرانی مطرح و تهیه کردند، اما این بسته حمایتی بیشتر در اختیار استان تهران قرار دارد و در زمینه تزریق اتوبوس به شهر تهران و جایگزینی اتوبوس‌های نو با اتوبوس‌های فرسوده شاهد اقدام جدی نبودیم.

وی ادامه داد: دولت به تعهدات خود برای پرداخت یارانه بلیت مترو نیز متعهد نبوده است، تعهد دولت برای سال‌های گذشته از میان رفته، اما ما منتظر تعهد دولت برای سال ۹۶ و ۹۷ هستیم دولت باید در این زمینه سالی ۷۰ میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کند که تاکنون پرداخت نکرده است.

علیخانی در رابطه با وضعیت ارز و شرایط مترو گفت: در لیست ارز دولتی قرار نداریم، اما قطعا به ارز برای خرید تجهیزات نیازمند هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بالاخره درآمد حاصل از طرح ترافیک به خزانه شهرداری واریز شد یا نه؟ گفت: این هم با وجود تذکر من در صحن هنوز محقق نشده و شهرداری حتی جواب تذکر من را نداده است.

کم‌کاری در حوزه پارکینگ حاشیه‌ای

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا تکلیف پارکینگ‌های حاشیه‌ای مشخص نشده و هنوز به نتیجه نرسیده، به شوخی گفت: آقای هاشمی پدر مترو، خانم امانی مادر تی او دی و من پدر پارکینگ حاشیه‌ای هستم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک با اشاره به تاریخچه مدیریت پارکینگ حاشیه‌ای در تهران گفت: در تهران بیش از ۱۵ هزار پارکومتر وجود داشت بعد از آنکه دیدند پارکومترها جواب نمی‌دهد به سراغ پارکبان‌ها رفتند، و دیدیم که پارک‌بان‌ها هم جواب نداد. در آن زمان خیابان‌های تهران به پیمانکاران مختلف واگذار شده بود و اغلب پارکبان‌ها به صورت غیرقانونی و بیش از مبلغ مصوب از مردم پول دریافت می‌کردند.

وی ادامه داد: پارکبان اکنون غیرقانونی اعلام شده است، اما نمی‌توان شهر را به حال خود رها کرد موضوع پارکینگ حاشیه‌ای می‌تواند به شدت روی ترافیک تاثیر گذاشته و ما در این زمینه شاهد کم‌کاری جدی هستیم و باید تا امروز ۳۵۰ میلیارد تومان از این محل درآمد کسب می‌کردیم که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

علیخانی در پاسخ به سوال دیگری درباره تعیین‌تکلیف تاکسی‌های اینترنتی گفت: آیین‌نامه تاکسی‌های اینترنتی هم اکنون در وزارت کشور در حال تدوین است، اما از آنجایی که آنها تابع قوانین تاکسیرانی نیستند خودروهایشان از هیچ ضوابطی تبعیت نمی‌کند.

علیخانی همچنین به عملکرد و هماهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک انتقاد کرد و گفت: کمیسیون ما با دو معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت فنی و عمرانی درگیر است. معاونت فنی و عمرانی تا امروز همه اطلاعات را در اختیار ما گذاشته است، اما معاونت حمل و نقل و ترافیک در این زمینه با ما هماهنگی لازم را نداشته است. بحث شخصی وجود ندارد، اما اگر هماهنگی باشد کار پیش می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.