بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی روز ۱۷ جولای ۲۰۱۴ (۲۶ تیرماه ۹۳)با ۲۹۸ سرنشین از آمستردام هلند به سمت کوالالامپور در حال حرکت بود در شرق اوکراین هدف شلیک موشک قرار گرفت و سرنگون شد و ۲۹۸ مسافر و خدمه این هواپیما کشته شدند.

ژنرال نیکلای پارشین رئیس اداره توپخانه و موشک های وزارت دفاع روسیه امروز در کنفرانس مطبوعاتی در ریانووستی با ارائه شواهد خاطرنشان کرد که هواپیمای مالزی آنطور که ادعا می شود با موشک بوک روسی سرنگون نشده است.

وی افزود: موشکی که به هواپیمای بویینگ مالزی در شرق اوکراین اصابت کرد در سال ۱۹۸۶ در کارخانه ماشین سازی دولگوپرودنینسکی ساخته شده بود، شماره سریال این موشک ۸۷۲۰ بود که از سوی کارخانه تولیدکننده شماره گذاری شده است. 

وی ادامه داد:موشک را پس از ساخت در دوره شوروی سابق به یک مرکز نظامی در اوکراین منتقل کردند و اطلاعات موثق در دست است که مرکز نظامی، موشک را تحویل گرفت و سند مربوط به تحویل را امضا کرد. 

مقام نظامی روس گفت: با بررسی بقایای لاشه موشک باقی مانده در محل سقوط هواپیمای مالزی، شماره موشک را بدست آمده است. 

وی ادامه داد: موشک با شماره ۸۸۶۸۴۷۳۴۹ به مرکز نظامی شماره ۲۰۱۵۲ تحویل شد که به تیپ ۲۲۱ پدافند موشکی اوکراین تعلق داشت و در سال ۱۹۸۶ در شهر تربوولیا در حوزه نظامی کارپات اوکراین مستقر بود. 

پارشین خاطرنشان کرد که این واحد نظامی اوکراین در به اصطلاح عملیات ضدتروریستی در استان های دونتسک و لوگانسک در سال های اخیر شرکت داشته است. 

وی افزود: بنا به اعتراف مقام های اوکراینی، هیچ یک از موشک های این مرکز نظامی به دست شبه نظامیان جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک نیفتاده است. 

مقام نظامی روس گفت: علاوه بر آن، شماره موشک بوک که از ارتش اوکراین در منطقه کریمه بجای مانده با موشکی که هواپیمای مالزی را ساقط کرده مطابقت ندارد. 

به گزارش ایرنا، هواپیمای بوئینگ با شماره پرواز ام.اچ ۱۷ خطوط هوایی مالزی ۲۶ تیر ۱۳۹۳ زمانی که از آمستردام هلند به مقصد کوالالامپور پایتخت مالزی در پرواز بود، در مرز میان روسیه و اوکراین سقوط کرد و تمام ۲۹۸ مسافر آن که از ملیت های مختلف نظیر مالزی، هلند، استرالیا، اندونزی، انگلستان، آلمان، بلژیک، فیلیپین، کانادا و نیوزیلند بودند، کشته شدند.

گرچه دولت اوکراین و غرب از همان زمان انگشت اتهام را به سمت روسیه گرفتند، مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده است.

تحقیقات بین المللی که نتایج آن سپتامبر سال گذشته منتشر شد، ادعا کرده است موشکی که این هواپیما را هدف قرار داده از یک سامانه پدافند هوایی حمل شده از روسیه در مرز اوکراین شلیک و پس از آن نیز به روسیه بازگردانده شده است.

براساس تحقیقات غربی ها، این موشک از مکانی شلیک شده که در آن زمان در اختیار جدایی طلبان حامیان مسکو بوده است. 

&#۳۹;ولادیمیر پوتین&#۳۹; رئیس جمهوری روسیه گفته است که آمریکا دراین باره پنهانکاری کرده و از افشای حقایق این رویداد خودداری می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.