استفان دی میستورا روز سه شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع خاورمیانه برگزار شد، این مطلب را در ارائه گزارشی از شرایط منطقه مطرح کرد.

وی افزود: دیروز درباره ادلب پیشرفت داشتیم و آنها مهم بودند. همانطور که می دانید شرایط ادلب برای همه آنهایی که اینجا حضور دارند و ندارند بسیار نگران کننده بود.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: دیروز پوتین رئیس جمهوری ترکیه و اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به یک توافق رسیدند که یک منطقه امن غیرنظامی در ادلب ایجاد کنند.

دی میستورا اضافه کرد: مقامات سوریه هم از این توافق استقبال کردند و اعلام کرده اند که برای اجرای کامل این توافق با فدراسیون روسیه همکاری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان دبیرخانه سازمان ملل متحد از این تصمیم استقبال می کنیم و این واقعیت که دیپلماسی پیشرفت هایی را در تلاش برای مقابله با چالش های ناشی از گروه های تروریستی شناسایی شده از سوی شورای امنیت انجام داده است.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد ادامه داد: در عین حال محافظت از غیرنظامیان که به ۳ میلیون نفر از جمله ۱ میلیون کودک می رسند، مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه گفت: می خواهم صدای شهروندان آنجا باشم، در ادلب سه میلیون نفر حضور دارند و روز گذشته نامه ای به امضای ۱۳ هزار نفر از زنان ادلب به دستم رسید و یادآور آن بود که آنها شهروندان غیرنظامی آنجا هستند.

دی میستورا افزود: آنها خواستند که از آنها و خانواده هایشان حفاظت شود. ما امیدواریم که این توافق به طور کامل همراه با احترام به قوانین بین المللی بشردوستانه، احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه اجرا شود و گفت و گوها در این زمینه ادامه یابد.

به گزارش ایرنا، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد به موجب توافق سوچی، غیرنظامیان در ادلب باقی مانده و تنها گروه های تروریستی از آنجا تخلیه می شوند.

وی گفت: بر اساس توافق سوچی، روسیه تدابیر و اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمله به ادلب اتخاذ خواهد کرد و مرزهای ادلب حفظ شده و تغییری در موقعیت آن ایجاد نخواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: همچنین بر اساس توافق انجام شده منطقه ای به شعاع ۱۵-۲۰ کیلومتر از سلاح های سنگین پاکسازی خواهند شد و این منطقه به عنوان منطقه حائلی میان نیروهای ارتش سوریه و مخالفان مسلح خواهد بود.

چاووش اوغلو اظهار داشت: سلاح های سنگین از روز ۱۵ اکتبر(۲۳ مهرماه) از منطقه عاری از سلاح و از محل های سکونت غیرنظامیان خارج خواهند شد. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این تا پایان سال جاری میلادی(۱۱ دیماه) دو آزادراه ام.۴ و ام.۵ سوریه که از نظر تجاری مهم است، برای تردد خودروها باز خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: بر اساس مذاکرات آستانه قرار بود چهار منطقه عاری از درگیری ایجاد شود که سه منطقه تا کنون با درگیری به کنترل ارتش سوریه در آمده و از آن مناطق تنها ادلب باقی مانده است ولی برای خودداری از درگیری در آنجا با جمعیت ۳.۵ میلیون نفری، مذاکرات نزدیک و مستمری با ایران و روسیه برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان انجام دادیم که به توافق روز گذشته منجر شد.

**اصابت هواپیمای روسی

نماینده دبیرکل سازمان ملل با اشاره به سقوط هواپیمای نظامی روسی در شامگاه گذشته در سوریه و کشته شدن 15 سرنشین آن، اظهار کرد: وزارت دفاع روسیه بیانیه داد که این هواپیما در اثر اتفاق از سوی پدافند ضد هوایی سوریه ساقط شده است جایی که هواپیماهای اسرائیلی به مناطق ساحلی حمله کرده بودند.

دی میستورا ادامه داد: سوریه اعلام کرد که اسرائیل به زیرساخت های تجهیزات دولتی در نزدیکی لاذقیه حمله کرده است و روسیه هم اسرائیل را در این زمینه سرزنش کرد.

وی به ادعای رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: آنها اعلام کردند که جت های اسرائیلی محموله تسلیحاتی را که از لبنان در حرکت بود مورد هدف قرار داده اند و در این زمینه، دولت سوریه را به خاطر این حادثه سرزنش کردند.

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه از همه طرف ها خواست در حالی که اخبار مثبتی را از سوریه می شنویم، در مناطق دیگر تنش نظامی ایجاد نکنند که می تواند شرایط را بسیار پیچیده کند.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که هواپیماهای اسراییلی، هواپیمای ایل-20 روسی را در وضعیت دشوار در برابر پدافند هوایی سوریه قرار دادند.

در این بیانیه، این اقدام اسراییل در برابر روسیه خصمانه و غیرمسئولانه ذکر شده و آمده است: بر اثر اعمال تحریک آمیز هواپیماهای اسراییلی، هواپیمای روسی مورد هدف موشک اس-200 پدافند هوایی سوریه قرار گرفت و 15 تن از سرنشینان هواپیما کشته شدند.

روسیه پاسخ دادن به این اقدام اسرائیل را حق خود دانسته است. 

جنگنده های رژیم صهیونیستی دوشنبه شب برخی مناطق را در خاک سوریه بمباران کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.