تیم ملی والیبال ایران در آخرین بازی مرحله نخست مسابقات قهرمانی جهان که به میزبانی بلغارستان و ایتالیا در حال برگزاری است با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل فنلاند به پیروزی رسید.

سعید معروف، امیر غفور، میلاد عبادی پور، جواد معنوی نژاد، امیرحسین توخته، علی شفیعی و محمدرضا حضرت پور (لیبرو) بازیکنان شروع کننده بازی مقابل فنلاند به انتخاب ایگور کولاکوویچ بودند. کادر فنی تیم ملی ایران، دلیل معرفی موسوی به عنوان لیبرو را سرماخوردگی شدید، مهدی مرندی (لیبرو تیم)، مصدومیت جزیی موسوی و لزوم داشتن ۲  لیبرو در بین ۱۳ بازیکن معرفی شده اعلام کرد. در واقع کادر فنی در این بازی به محمد موسوی استراحت داد.

تیم ایران در حالی به مصاف فنلاند رفت که جو سالن کاملاً در اختیار تیم حریف بود و تنها تعداد انگشت شماری ایرانی در سالن حضور داشتند. با وجودی که فنلاندی ها در ابتدای ست نخست، ۴ بر یک از ایران پیش افتادند اما بازی ساده آنها نشان می‌داد که نمی‌توانند حریف قدرتمندی برای تیم ملی ایران باشند. بیشتر امتیازات حریف از اشتباهات ایران به دست آمد. آنها ۹ امتیاز از این راه کسب کردند در حالی که بازیکنان   ایران ۱۵ امتیاز از اسپک، یک امتیاز از دفاع، ۳ پوئن سرویس و ۶ امتیاز از استباهات حریف به دست آوردند. نتیجه ست نخست ۲۵ بر ۱۹ به سود ایران بود.

بازیکنان فنلاند ست دوم را هم با اسپک‌های موثر، بهتر شروع کردند اما چند اشتباه متوالی در امتیازهای پایانی باعث شد تا فنلاند ۲۴ بر ۲۲ از ایران پیش بیفتند. حضور فرهاد قائمی و مرتضی شریفی نیز نتوانست تغییری در نتیجه بازی ایجاد کند و فنلاند ۲۵ بر ۲۲ برنده این ست شد. بازیکنان ایران تا پایان این ست ۲۶ امتیاز از اسپک، ۴ امتیاز مستقیم از دفاع، ۴ پوئن سرویس و ۱۳ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کردند در حالی که تیم فنلاند ۲۰ امتیاز از اسپک، ۵ امتیاز مستقیم از دفاع، یک پوئن سرویس و ۱۸ امتیاز از اشتباهات تیم ایران به دست آورد. 

کولاکوویچ در ست سوم از مرتضی شریفی به عنوان بازیکن ثابت استفاده کرد. در این ست به نظر می‌رسید که روحیه و قدرت بدنی بازیکنان ایران کمی تحلیل رفته است. همین موضوع سبب شد تا پوئن‌های حساس و پایانی ست به فنلاند برسد و ۲۵ بر ۲۳ برنده شوند. صابر کاظمی نیز در ست سوم جای امیر غفور را گرفت تا غفور برای ست چهارم، تجدید قوا کرده باشد.  بازیکنان ایران تا پایان این ست ۳۷ امتیاز از اسپک، ۶ امتیاز مستقیم از دفاع، ۵ پوئن سرویس و ۲۴ امتیاز از اشتباهات حریف کسب کردند در حالی که تیم فنلاند ۳۶ امتیاز از اسپک، ۹ امتیاز مستقیم از دفاع،۲ پوئن سرویس و ۲۳ امتیاز از اشتباهات تیم ایران به دست آورد.

تیم ایران و به ویژه امیر غفور، ست چهارم را کاملاً متفاوت و با انرژی بیشتری شروع کردند اما امتیازاتی که برای ایران به دست می آمد به راحتی بر اثر چند اشتباه که خود بازیکنان را نیز عصبی می‌کرد از دست می‌رفت. غیبت محمد موسوی نیز از برندگی همیشگی حملات سرعتی تیم ایران کاسته بود. سامان فائزی در اواسط ست چهارم جای توخته را گرفت تا شاید با تجربه بیشتر خود به تیم کمک کند.  تاکتیک‌های حمله و دفاع کولاکوویچ در این ست موفق‌تر از همتای فنلاندی خود بود و بازیکنان ایران ۲۵ بر ۲۳ به پیروزی رسیدند تا سرنوشت برنده بازی به ست پنجم کشیده شود.

بازیکنان ایران، ست پنجم را با صلابت و قدرت بیشتر شروع کردند و نشان دادند که برای پیروزی وارد زمین شده اند. تیم ایران در این ست ۱۵ بر ۱۲ برنده شد تا در نهایت ۳ بر ۲ برنده این بازی باشد.

تیم ایران از ۵ بازی مرحله نخست خود در مسابقات قهرمانی جهان، ۴ پیروزی، یک شکست و ۱۱ امتیاز به دست آورد.

بازی دوم و پایانی گروه D از ساعت ۲۲:۱۰ بین ۲ تیم بلغارستان و لهستان در سالن ورزش و فرهنگ شهر وارنا برگزار می‌شود.

مرحله دوم مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان با شرکت ۴ تیم برتر هر گروه و در قالب ۴ گروه ۴ تیمی در شهرهای وارنا، صوفیه، میلان و بولونا از روز جمعه ۳۰ شهریور آغاز خواهد شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.