فرزام بیدارپور اظهار داشت: با بازگشت حجاج به استان خبرهایی مبنی بر شیوع آنفلوازای خوکی مطرح شد که با بررسی های انجام شده ۴۱ نفر از حجاج دارای علائم این بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کردند.

وی افزود: با انجام آزمایشات اولیه مشخص شد ۳۵ نفر از این افراد دارای علائم ضعیف تنفسی، سه نفر دارای علائم گوارشی و سه نفر نیز دارای علائم شدید تنفسی هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: از سه نفری که دارای علائم شدید تنفسی بودند نمونه برداری آزمایشگاهی گرفته شد و برای بررسی بیشتر نمونه ها به آزمایشگاهی در تهران ارسال شد که جواب ۲ نفر منفی ولی یک نفر مثبت اعلام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حال عمومی فرد مبتلا خوب است، یادآور شد: علاوه بر این سه نفر از ۱۵ نفر از افراد دیگر غیر از حجاج که دارای علائم این بیماری بودند نیز نمونه برداری شد که جواب تعدادی منفی بود و تعداد دیگری نیز هنوز مشخص نشده است.

بیدارپور با بیان اینکه قبل از اعزام حجاج به سرزمین وحی موارد بهداشتی برای آنها و مسئولان کاروان ها تشریح شد، گفت: همچنین قبل از ورود حجاج به کشور از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی شد که فاصله یک متری را با اطرافیان خود رعایت کرده و از روبوسی و دست دادن با آنان نیز خودداری کنند.

وی در ادامه به علائم ویروس آنفلوآنزای خوکی اشاره کرد و افزود: علائم اولیه مانند سرماخوردگی است اما آنفلوآنزای خوکی با درد شدید عضلانی، سرفه، گلودرد و تب شدید همراه بوده و آبرزیش بینی کمتری دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه این ویروس بیشتر از طریق عطسه و سرفه و دست زدن به اشیا آلوده منتقل می شود از افرادی که دارای علائم این بیماری هستند بویژه حجاج خواست از روبوسی کردن و دست دادن با دیگران خودداری کرده و فاصله حداقل یک متری را با اطرافیان خود رعایت کنند.

وی از مردم خواست ضمن نکات بهداشتی در این مورد به خبرهای غیررسمی و شایعات توجه نکنند ضمن اینکه اگر خبری مبنی بر پخش این ویروس در استان باشد به صورت شفاف از طریق رسانه های معتبر و رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

آنفلوآنزای خوکی بیماری تنفسی خوک‌ها است که از ویروس آنفلوآنزای نوع «A» نشات می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.