رسانه کره جنوبی از دیدار رئیس‌جمهور این کشور با همتای آمریکایی خود در تاریخ ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) خبر داده است.

ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشترک سران کره جنوبی و کره شمالی درباره پیگیری روند «خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره»، خبرها حاکی از دیدار روسای جمهور گره جنوبی و آمریکا در تاریخ سوم مهرماه حکایت دارد.

بنا بر گزارش خبرگزاری«یونهاپ» کره جنوبی، آقای «مون جائه این» ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دیدار می‌کند.

این خبر در شرایطی منتشر شده که سران دو کُره بعد از  دیدار در پیونگ یانگ، بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند، بیانیه‌ای که در آن از موافقت کره شمالی برای انجام اقدامات بیشتر در خصوص «خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره» تاکید شده است.

در بخشی از این بیانیه مشترک، سئول و پیونگ یانگ از واشنگتن خواسته‌اند اقداماتی مطابق با روح بیانیه مشترک و پایانی نشست ۲۲ خردادماه کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در سنگاپور انجام دهد.

بعد از نشست ترامپ و کیم، بیانیه‌ای که دو طرف آن را «سند جامع مشترک» خوانده بودند، به شرح ذیل صادر شده بود:

۱) طرفین توافق کردند، در راستای تمایل مردم دو کشور برای صلح و خوشبختی، به منظور ایجاد روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی متعهد شوند.

۲) آمریکا و کره شمالی تلاش‌های مشترکشان را برای ساخت رژیم صلح پایدار و ثابت در شبه جزیره کره، همگام می‌کنند. 

۳) با تاکید بر اعلامیه پانمونجوم (که در روز ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ میان سران دو کره به امضا رسید)، کره شمالی متعهد به تلاش برای اتمام خلع سلاح اتمی از شبه جزیره کره است.

۴) آمریکا و کره شمالی متعهد به تبادل زندانیان باقی‌مانده در دو کشور و همچنین بازگرداندن اجساد سربازان کشته و مفقود شده در جنگ کره(۱۹۵۳) شدند.

با گذشت بیش از دو ماه از این دیدار، به تناوب مقام‌های کره شمالی و آمریکا یکدیگر را به انجام ندادن تعهدات پذیرفته شده در نشست سنگاپور متهم کرده‌اند و تنش‌ها حتی به جایی رسید که ترامپ سفر برنامه ریزی شده وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ را لغو کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.