جرمی هانت در این سفر دو روزه قرار است با آنگ سان سوچی رهبری معنوی میانمار و انجمن کمک به زندانیان سیاسی دیدار کند.

وی همچنین قصد دارد تا از شمال استان راخین، مکانی که هزاران روهینگیایی براثر جنایت‌های ارتش میانمار گریخته‌اند بازدید کند. 

نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر روهینگیایی از اواخر اوت ۲۰۱۷ (شهریور۹۶) پس از شدت یافتن سرکوب نظامیان این کشور از میانمار به بنگلادش گریختند. این افراد اکنون در یک نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سختی استقرار یافتند.

وزیر امور خارجه انگلیس در آستانه سفرش به میانمار اعلام کرد که لندن قصد دارد تا از آوارگان روهینگیا که مورد آزار جنسی قرارگرفته شواهدی را جمع‌آوری کند.

هانت گفت: دفتر حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد شواهد دل‌خراشی را در رابطه با تحولات روهینگیا افشا کرده است. باوجود چنین اتهامات جدی هیچ کشوری که خود را مدافع حقوق بشر می‌داند قادر به سکوت نیست.

وی تصریح کرد: لندن مصمم است تا از تمام توانایی خود در جهت استقرار امنیت، عدالت و کرامت انسانی اقدام کند.

بر اساس این گزارش‌، وزیر امور خارجه انگلیس دو هفته پیش با نمایندگانی از جامعه روهینگیا ساکن انگلیس در لندن دیدار کرد و در جریان دقیق تحولات این شهر قرار گرفته است. او همچنین قرار است در این سفر پرونده دو خبرنگار زندانی‌شده رویترز را که از بحران روهینگیا گزارش تهیه می‌کردند، مطرح و پیگیری کند.

به تازگی دادگاهی در میانمار، وا لون و کیاو سوئه اوو دو خبرنگار رویترز در میانمار را به اتهام نقض قانون و افشای اسرار دولتی به هفت سال زندان محکوم کرد.

هانت با انتشار توئیتی در این رابطه اعلام کرد: زندانی کردن خبرنگاران که درباره حقایق ناخوشایند خبر تهیه می‌کنند ضربه‌ای ناعادلانه بر پیکر آزادی مطبوعات و درواقع ضربه‌ای به آزادی هر فردی است. من در سفر نزدیک خود به برمه پرونده این دو خبرنگار رویترز را مطرح خواهم کرد. 

سازمان ملل اخیرا گزارش مفصلی را درباره کشتار و کوچ اجباری این اقلیت ساکن میانمار منتشر کرده است. این گزارش، حملات ارتش میانمار علیه مردم روهینگیا را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت ارزیابی کرده است.

در این گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای درخواست شده که ژنرال‌های ارشد ارتش میانمار باید به اتهام جنایاتی که علیه اقلیت روهینگیا انجام داده‌اند، محاکمه شوند. افزون بر آن، از دولت میانمار خواسته‌شده است که فعالیت ارتش این کشور را به حالت تعلیق درآورد. 

همچنین از عملکرد آنگ سان سوچی و دولت میانمار و برنده جایزه صلح نوبل، انتقاد و تصریح‌شده که تحولات دموکراتیک در میانمار متوقف‌شده است.

هم‌زمان، دیوان بین‌المللی کیفری مسئولیت پیگیری پرونده کشتار مسلمانان روهینگیا را برعهده‌گرفته است. فاتو بن سودا دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری دیروز اعلام کرد تحقیقات مقدماتی در رابطه با این پرونده را آغاز کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.