عمران خان، نخست وزیر پاکستان که هفته پیش به عربستان سفر کرده بود بعد از سفر به مدینه منوره صبح چهارشنبه وارد جده شد و با &#۳۹;سلمان بن عبدالعزیز&#۳۹; پادشاه و سپس &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; ولیعهد این کشور به صورت جداگانه دیدار و گفت وگو کرد. رسانه های سعودی با انتشار خبر این دیدارها تنها به ذکر کلیاتی درباره گفت وگوهای دو طرف از جمله ابراز تمایل آنها برای توسعه روابط دو جانبه و بررسی مسایل مورد علاقه و مشترک منطقه و جهان بسنده کردند.

 

نخست وزیر پاکستان پیش از ملاقات با شاه و ولیعهد با ' خالد بن عبدالعزیز الفالح ' وزیر انرژی، صنعت و معدن و &#۳۹;یاسر الرمیان&#۳۹; رییس صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان و همچنین &#۳۹; یوسف العثیمین&#۳۹; دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت وگو کرد.

سوالات زیادی در این رابطه شکل گرفته است که چرا علرغم اینکه گفته می شد او ابتدا به ایران خواهد آمد، اما به عربستان رفت؟ چشم انداز منطقه ای با توجه به تغییرات در پاکستان به چه شکلی خواهد بود؟

در این رابطه با علی رحمانی پژوهشگر مسائل شبه قاره گفت و گو کردیم که از نظر می گذرانید.

 

سوال اول این است که دلیل انتخاب عربستان برای اولین سفر عمران خان چیست؟

 

 

عمران خان نخست وزیر تازه روی کار آمده پاکستان، عربستان را اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرد. این انتخاب دلایل زیادی دارد ابتدایی ترین دلیل آن ورشکستگی چند صد میلیاردی دولت پاکستان و بدهیهای بسیار پاکستان است که باعث شد عربستان اولین مقصد نخست وزیر جدید پاکستان است.

درحالی که کارشناسان منطقه هدف از سفر نخست وزیر پاکستان به جده را کسب حمایت مالی این کشور از دولت نوپای او اعلام کردند ، رسانه های عربستان هیچ اشاره ای به جزییات گفت وگوهای او با مقامات سعودی یا وعده کمک مالی به اسلام آباد نکردند  و جزئیات سفر به نوعی پنهان ماند.

 دومین دلیل این انتخاب فشارهایی است که از طرف دوستان عربستان و گروههای نزدیک به وهابیت مانند حزب جماعت اسلامی یا  سازمان تبلیغی جماعت به دولت است زیرا این احزاب هرچند شاید مرجعیت تام عربستان را نپذیرند اما چون در زمینه ضدیت با تشیع با وهابیت و سلفی ها نزدیک هستند لذا دولت را مجبور به نزدیک شدن به عربستان به جای ایران خواهند نمود.

 

چه ارزیابی از این سفر وجود دارد؟

 

در مورد سوال دوم باید بگویم این سفر می تواند روابط اقتصادی و سیاسی عربستان و پاکستان را در کوتاه مدت تقویت کند و در بلند مدت می تواند موجبات دوری از محور مبارزه با تروریسم و ایران را فراهم آورد و همچنین نزدیکی به عربستان می تواند موجبات گسترش تروریسم در پاکستان و شبه قاره را فرهم آورد زیرا نزدیکی به عربستان عمران خان و دولت پاکستان را به طرف بی توجهی به پاره ای از اقدامات گروههای تروریستی در پاکستان سوق خواهد داد.

 

سوم پاکستان جدید در منطقه چه مسیری را پیش خواهد برد؟

 

پاکستان به عنوان دوست عربستان و همکار ایران در منطقه مجبور خواهد بود اقدامات متناقضی از خود نشان دهد یعنی از یک طرف دوست عربستان است و مجبور است تفکرات و گروههای وابسته به عربستان را  تقویت کند و از جانب دیگر مجبور به انجام اقداماتی بر علیه تروریسم در داخل و خارج مرزهای خود خواهد بود زیرا از طرفی به عربستان از نظر مالی وابسته است از جانب دیگرتمایلاتی به ایران نیز خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.