آنتونیو گوترش روز پنج شنبه با حضور در نشست خبری خطاب به خبرنگاران حاضر گفت: خوش حالم که شما در آغاز دوره جدید مجمع عمومی سازمان ملل می بینم و به رهبران جهان برای حضور از هفته آینده در نیویورک نیز خوش آمد می گویم.

وی افزود: اجازه دهید سخنانم را با دو مشکل صلح و امنیت آغاز کنم، در هفته گذشته بارها نگرانی خود را از انجام عملیات نظامی در استان ادلب سوریه ابراز کردم.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به توافق سوچی میان اردوغان و پوتین که به دنبال نشست تهران به دست آمد، ادامه داد: من از توافقی که بین رئیس جمهوری ترکیه و روسیه در سه روز پیش به دست آمد استقبال می کنم که منطقه امن و عاری از درگیری ایجاد کردند.

گوترش اضافه کرد: این اقدام در حفاظت از جان شهروندان غیرنظامی موثر است و باعث می شود تا کمک های بشردوستانه به مردم سوریه به ویژه منطقه ادلب برسد.

وی به بحران یمن هم اشاره کرد و گفت: غیرنظامیان همچنان زیر فشار جنگ در یمن قرار دارند، از یک سو حملات هوایی نیروهای ائتلاف و از سوی دیگر موشک پرانی حوثی ها علیه سعودی ها ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: می دانید که این شرایط سختی را برای نماینده ویژه من برای گفت و گو و پیمودن فرایند سیاسی ایجاد کرده است. من از همه طرف ها به طور جدی می خواهم که تعامل داشته باشند و از حامیان آنها نیز می خواهم که شعله ور ساختن آتش جنگ را متوقف سازند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.