غلامعلی خوشرو روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا آمریکا در نشست مربوط به فلسطین به نقش ایران در منطقه پرداخت، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: نشست روز پنج شنبه که به مساله فلسطین و خاورمیانه اختصاص داشت، ۱۴ عضو شورای امنیت، اقدامات اسرائیل را نکوهش کردند و نماینده دبیرکل هم از وخامت اوضاع در سرزمین های اشغالی گزارشی ارائه کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: تنها نماینده آمریکا با عصبانیت اظهار داشت که مساله خاورمیانه، مساله فلسطین و اسرائیل نیست بلکه ایران است و باید به دخالت های ایران در عراق بپردازیم.

خوشرو اضافه کرد: این مساله کاملا موضوعی انحرافی و مبتنی بر شکست سیاست ها در عراق توسط آمریکا بود. جالب است که رئیس جمهوری فعلی آمریکا، بارها مداخله آمریکا را در عراق بزرگترین اشتباه تاریخی آمریکا قلمداد کرده و این که لشکرکشی ها باعث ویرانی ها و ایجاد تروریسم در منطقه شده است.

**ایران دوست خوب مردم عراق 

وی اظهار کرد: نماینده آمریکا ناشیانه و با فراموشی تاریخی، مساله خاورمیانه را مساله ایران می داند. ایران دوست خوب ملت عراق است و ایران همراه و به کمک ملت عراق با تروریست های داعش و القاعده مقابله کرده است و خواهان ثبات، امنیت، استقلال و وحدت ارضی عراق است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران جز به یک همسایگی خوب با عراق فکر نمی کند، این آمریکا است که با مداخله نظامی در عراق باعث این همه ویرانی و خرابی در عراق و خاورمیانه شده است.

خوشرو تصریح کرد: آمریکا دو هدف داشت یکی اینکه اذهان را از فلسطین منحرف کند که خوشبختانه همه اعضای شورا درباره فلسطین و درد و رنج مردم فلسطین حرف زدند و مساله دوم این بود که ایران را هدف قرار دهد که باز هم هیچ یک از اعضا راجع به ایران صحبت نکردند.

وی خاطرنشان کرد: همه متوجه شدند این فرافکنی آمریکا چیزی جز سرپوش گذاشتن بر شکست سیاست های ناشیانه و تجاوزکارانه آمریکا در منطقه نیست.

**اعتراف آمریکایی ها به اشتباه تاریخی 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: آمریکا در هر زمینه ای که سیاست هایشان دچار شکست شود به دنبال متهم کردن کشور دیگری هستند، در مساله عراق هم این گونه بوده است و سیاست های واشنگتن هیچ گاه موفق نبوده است.

خوشرو با یادآوری اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه «هفت هزار میلیارد دلار» در خاورمیانه هزینه کرده اند و «چیزی به دست نیاورده اند»، گفت: این پولی است که از جیب مردم آمریکا رفته است و باید توضیح دهند که پس از این همه هزینه چرا عراق چنین وضعی دارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها برای فرار از این سوال های اساسی به مسایل انحرافی بپردازند و درباره ایران صحبت کنند. این حرف ها هیچ کدام پایه و اساسی ندارد. ایران دوست خوب مردم عراق است و خواستار یک نظام سیاسی قوی در عراق است تا مشکلات اساسی مردم عراق رسیدگی شود.

**برنامه رئیس جمهوری در مجمع عمومی 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد درباره برنامه رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم گفت: رئیس جمهوری در مجمع عمومی و گرامیداشت نلسون ماندلا سخنرانی خواهد کرد.

خوشرو با بیان اینکه بیش از 90 نفر از سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهند یافت، افزود: رئیس جمهوری با تعدادی از سران همچون فرانسه، انگلیس، بلژیک و کوبا دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین دیدارهایی با نخبگان و متخصصان سیاست خارجی ، گروه های رهبران دینی و اسلامی در آمریکا دیدار خواهد کرد. 

نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه رئیس جمهوری روز یکشنبه وارد نیویورک می شود و چهارشنبه هم به سمت تهران عزیمت خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.