بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه هلند با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که رای خود در خصوص شکایت ایران از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه این کشور را در روز سوم اکتبر (۱۱ مهر) اعلام خواهد کرد.

براساس این بیانیه دو طرف تا روز ۸ اکتبر فرصت دارند تا اعتراض خود به حکم صادره را اعلام کنند.

دیوان بین‌المللی دادگستری روز ۱۸ جولای با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شکایت ایران علیه آمریکا درباره اعمال مجدد تحریم های یکجانبه واشنگتن را پذیرفته است.

در بیانیه صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری آمده بود: ایران علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نهاد قضائی اصلی سازمان ملل متحد درباره اختلاف خود با آمریکا در خصوص نقض معاهده دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که میان این دو کشور در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۵ در تهران امضا شده بود، شکایت کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می امسال اعلام کرد که کشورش از توافقنامه هسته‌ای ایران با ۶ قدرت بزرگ جهانی موسوم به «برجام» خارج و تحریم های علیه ایران که از سال ۲۰۱۵ در حال تعلیق بود، مجددا اعمال خواهد شد. آمریکا همچنین اعلام کرد که خریداران نفت ایران فرصت دارند تا ماه نوامبر به قراردادهای خود با این کشور خاتمه دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.