به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، منابعی در مسکو از جزئیات نشست میان فرمانده نیروی هوایی روسیه و افسران روس با فرمانده نیروی هوایی اسرائیل و خلبانانش در مسکو پرده برداشته و اعلام کردند که در این نشست درگیری لفظی و اتهام‌زنی‌ها میان دو طرف رخ داد.

روسیه، اسرائیل را به واکنش نشان دادن به کشته شدن ۱۴ سرباز و افسر روس در جریان سقوط هواپیمای ایلیوشین ۲۰ روسیه در سوریه تهدید کرد.

به گفته منابع، اسرائیل موجب سقوط هواپیمای روس شده است. برای همین اسرائیل فرمانده نیروی هوایی خود را به مسکو فرستاد تا درباره این حادثه توضیحات لازم را بدهد.

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در اتاق عملیات هوایی وزارت دفاع روسیه با فرمانده نیروی هوایی روسیه نشستی را برگزار کرد. وی از روسیه به دلیل سقوط هواپیمایش عذرخواهی کرد و به مسکو به خاطر کشته شدن ۱۴ سربازش تسلیت گفت. وی توضیح داد که جنگنده‌های اسرائیل دو دقیقه قبل از رسیدن هواپیمای روسیه وارد لاذقیه شدند اما نیروی دفاع هوایی سوریه به شکل کورکورانه اهداف هوایی را مورد حمله قرار داد که به سقوط هواپیمای روسیه منجر شد! و تنها بر هواپیماهای دشمن متمرکز نشد!

فرمانده نیروی هوایی روسیه از این لحن عصبانی شد و گفت: چگونه روی رادار پنج هدف را که چهار مورد از آن اسرائیلی و یک مورد روسی است از هم تشخیص بدهی؟ چرا جنگنده‌هایتان وارد مکان فرود آمدن هواپیمای روس در پایگاه حمیمیم شدند؟ چرا قبل از ۱۵ دقیقه خبر ندادید؟

طرف اسرائیلی در جواب ادعا کرد: ماهواره‌ها تصاویر فوری از فرود آوردن تجهیزات نظامی در مرکز نظامی لاذقیه ارسال کردند برای همین ما به جنگنده‌هایمان دستور دادیم فورا برای بمباران هدف به لاذقیه بروند و آن زمان امکان نداشت کسی را از عملیاتمان با خبر کنیم چراکه موضوع فاش می‌شد و زندگی چهار خلبانمان به خطر می‌افتاد!

فرمانده نیروی هوایی روسیه با خشم جواب داد: براساس چه اخلاق نظامی و چه قوانین و ارزش‌ها و اصول نظامی برای حفظ جان خلبانان چهار جنگنده اف۱۶ که قادرند به سرعت پرواز کنند تلاش می‌کنید اما یک هواپیمای ترابری نظامی را رها می‌کنید تا مورد حمله قرار گیرد و خلبانان ترسوی شما آن را به عنوان سپر حمایتی خود در برابر سامانه دفاع هوایی قرار می‌دهند. شما مسؤول کشته شدن ۱۴ سرباز روس و دادن غرامت به خانواده‌هایشان هستید برای همین نه عذرخواهی‌تان را می‌پذیریم نه تسلیتتان.

وی گفت: از امروز به بعد هر هواپیمای اسرائیلی که نزدیک ساحل سوریه شود فورا آن را سرنگون خواهیم کرد و با این حال موضوع اینجا تمام نخواهد شد. ما خواهان تحقیقات و مجازات خلبانان و مجازات فرمانده یگان عملیاتی هستیم که دستور ارسال چهار جنگنده را به منطقه داده است.

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در جواب گفت: ما در وضعیت جنگ با ایران، حزب الله و سوریه هستیم و انجام تحقیقات را نمی‌پذیریم برای همین ما باید هر مرکزی را که به نظر برسد تجهیزات نظامی به آنجا منتقل می‌شود هدف قرار دهیم.

فرمانده نیروی هوایی روسیه گفت: ما مسؤول امنیت سوریه و حریم هوایی‌اش هستیم. ما حریم هوایی فرودگاه دمشق تا مرزهای جولان را برای پروازهای شما باز گذاشتیم درحالی که می‌توانستیم با سامانه‌های اس۳۰۰ و اس۴۰۰ جنگنده‌هایتان را مورد هدف قرار دهیم. از امروز به بعد سامانه دفاع هوایی اس۳۰۰ در سرتاسر سوریه مستقر خواهد شد و اگر با تحقیقات مخالفت کردید اجازه پرواز جنگنده‌هایتان در سوریه را نخواهیم داد و آن‌ها را سرنگون خواهیم کرد.

در پی این درگیری لفظی فرمانده نیروی هوایی روسیه ایستاد و به هیئت اسرائیل گفت: جلسه ما با شما تمام شد. یک هفته فرصت دارید تحقیقات را انجام دهید و اگر انجام ندهید با عواقب وخیمی روبرو خواهید شد.

فرمانده نیروی هوایی اسرائیل در جواب گفت: ما قادریم هر کاری بخواهیم در منطقه بکنیم و این سخن شما تهدیدی برای ماست.

طرف روس فورا پاسخ داد: امشب ۱۲ جنگنده سوخوی اف۳۵ بر فراز ساحل اسرائیل می‌فرستم و منتظر تحقیق یا موافقتتان با تحقیق نمی‌مانم و اگر نیروی هوایی شما قدرت هر کاری در منطقه را دارد پس باید مقابل ۱۲ جنگنده ما بایستید و بعد می‌بینیم که چه می‌شود. ما تنها به ارسال جنگنده‌هایمان اکتفا نخواهیم کرد بلکه بیش از ۷۸ ناوچه و هواپیمای آنتونوف و موشک‌های زمین به زمین نیز داریم. من از شما می‌خواهم نتیجه را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کنید و من نیز به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهورم خبر می‌دهم.

جلسه با این شدت و حدت به پایان رسید. نیروی هوایی روسیه به پوتین نتایج نشست ۲۱ دقیقه‌ای را اطلاع داد. پوتین نیز گفت که منتظر دستور من بمان و نیروی هوایی را با تمامی تجهیزاتش درحالت آماده‌باش نگه‌ دار و ۲۰ جنگنده سوخو و هشت هواپیمای آنتونوف را فورا به پایگاه حمیمیم در سوریه بفرست.

فرمانده نیروی هوایی روسیه نیز دستورات پوتین را اطاعت کرد و جنگنده‌ها را به سوریه فرستاد.

همچنین گفته شده سازمان اطلاعات نظامی آمریکا از طریق شنود با ماهواره از اقدام روسیه آگاه شد و به اسرائیل اطلاع داد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه تماس گرفت و گفت که آمریکا به روسیه اجازه حمله به اسرائیل را نخواهد داد.

وزیر دفاع روسیه نیز در پاسخ گفت که من از تو دستور نمی‌گیرم و منتظر نظرت نمی‌مانم و هر کاری می‌خواهید بکنید. ما روسیه را قدرت بزرگ و اول جهان می‌دانیم.

در عین حال نتانیاهو با پوتین تماس گرفت و از او خواست برای یک مساله بسیار مهم صحبت کند چراکه پوتین قصد نداشت جواب نتانیاهو را بدهد. نتانیاهو در این تماس از پوتین خواست اوضاع را تشدید نکند و کابینه تمامی امور را بررسی و احتمالا با کمیته تحقیقات نظامی موافقت کند.

پوتین جواب داد که تنها با تشکیل کمیته تحقیقات نظامی هوایی موافق است و این مساله جای بحث ندارد. نتانیاهو خواهان توقف ارسال جنگنده‌های روسیه شد. پوتین جواب داد که من دستور را صادر کرده‌ام. پوتین گفت: آقای نتانیاهو ما در موضع مذاکره نیستیم بلکه در مرحله آماده‌باش و درگیری مستقیم هستیم.

تماس نتانیاهو و پوتین نیز با خشم زیاد و اختلافات به پایان رسید و فورا نتانیاهو با آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل و رئیس موساد و رهبران دیگر نشست برگزار کرد.

اکنون سؤال اینجاست که آیا اسرائیل با کمیته تحقیقات نظامی و مجازات خلبانانش و فرمانده عملیات موافقت می‌کند یا خیر؟ اما در غیر این صورت اوضاع وخیم خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.