با درخواست ۵۰ نماینده، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس قرار گرفت که در همین رابطه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس درخواست دولت در سال ۹۵ این لایحه به مجلس ارائه شد و پس از توافق مجلس و دولت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کمیته تخصصی در کمیسیون اقتصادی کار را پیش برد. ما تا پایان سال ۹۶ اصلاحات را انجام دادیم و مصوبه کمیسیون به صحن ارائه شد.

وی اضافه کرد: نهایتا این لایحه در اردیبهشت سال جاری در دستور کار قرار گرفت و به تشخیص هیات رئیسه دو شوری شد و به کمیسیون اقتصادی برگشت تا اصلاحات نهایی انجام شود. نهایتا متن مصوبه با توافق دستگاه‌ها به صحن ارائه شد.

پورابراهیمی با بیان اینکه در صورت اصلاح قانون بخش زیادی از مشکلات حوزه قاچاق کالا و ارز حل می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۵۰ نماینده درخواست دارند که این لایحه در اولویت بررسی مجلس قرار گیرد تا ان‌شاءالله هر چه زودتر تصویب شود و با ابلاغ قانون جدید مشکلات مرتفع شود.

جهانبخش محبی‌نیا در مخالفت با در اولویت قرار گرفتن این لایحه اظهار کرد: در حال حاضر ارزش پول ملی ما در قبال همسایگان تنزل پیدا کرده و ما باید اولویت را به طرح‌هایی در این رابطه بدهیم. ما موارد مهم‌تری داریم که باید در قالب طرح و لایحه ارائه شود. باید با فتنه‌گری رئیس جمهور دیوانه آمریکا مقابله کنیم و نسبت به رضایت مردم از وضع رفاه و معیشتشان حساس باشیم.

وی ضمن مخالفت با اولویت این لایحه از نمایندگان خواست برای تامین کالاهای اساسی تمهیدی بیندیشند.

سیدمصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب در موافقت با اولویت این لایحه اظهار کرد: مبارزه با قاچاق این نیست که پدر یک بدبخت در جاسک، سیریک و میناب را دربیاوریم و در عوض کانتینرها از دوبی و جاهای دیگر به تهران بیاید.

وی اضافه کرد: ما باید جلوی سکه، فرش و طلایی که به خارج صادر می‌شود را بگیریم نه اینکه به کسی که به نان شبش محتاج است، گیر بدهیم. اگر وزیر دادگستری نمی‌تواند جلوی این مسائل را بگیرد، استعفا بدهد.

پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق، نمایندگان با ۱۴۲ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر با در اولویت قرار گرفتن لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موافقت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.