زمانی که حادثه تروریستی اهواز در جریان رژه نیروهای مسلح پیش آمد، محمدجواد ظریف در توئیتی نوشت که تروریست‌های استخدام شده و آموزش دیده توسط یک رژیم خارجی به اهواز حمله کرده‌اند و ایران، حامیان تروریسم در منطقه و اربابان آمریکا را برای چنین حملاتی مسئول می‌داند. شاید بتوان اشاره ظریف از مسئولیت آمریکا در حمله تروریستی اهواز را به اظهارات جان بولتون نسبت داد که مستقیما اعلام کرده بود برای سرنگونی ایران باید از خوزستان آغاز کرد!

 

جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ سال گذشته در یادداشتی که در آگوست ۲۰۱۷ در اختیار نشریه نشنال ریویو گذاشته بود، نحوه توجیه افکار عمومی جهان برای خروج از توافق هسته‌ای را شرح داده بود. او در این یادداشت که قبل از خروج رسمی دولت ترامپ از توافق هسته‌ای منتشر شده بود به تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران اشاره کرده و گفته اگر ترامپ تصمیم به خروج از برجام بگیرد، باید یک طرح جامع برای جلب حمایت بین‌المللی و داخلی از سیاست‌های جدید وجود داشته باشد.

 

بولتون به نیاز آمریکا برای توجیه افکار عمومی جهان بعد از خروج از یک توافق بین‌المللی تاکید کرده و گفته جهان باید بداند هدف آمریکا صلح و ثبات است. برای این منظور باید بر رفتار‌های غیر قابل قبول ایران نظیر نقش بانک مرکزی آن‌ها در حمایت از تروریسم بین المللی و حمایت از حزب‌الله و گروه‌هایی در عراق و سوریه و لبنان تاکید کرد.

 

او در این یادداشت اذعان کرده با خروج آمریکا از برجام قطعا ایران به دنبال مذاکرات بعدی نخواهد بود، اما دولت باید دست کم به طور لفظی باب مذاکره را باز نگه دارد تا نشان دهد قصد واقعی ایران توسعه سلاح هسته‌ای بوده است.

 

اما در کلیدی‌ترین بخش این یادداشت که گویای سیاست امنیتی آمریکا در قبال ایران است، بولتون به تشویق کنگره برای اقدامات بعدی پس از خروج آمریکا از برجام اشاره کرده است.

 

او در این بخش تاکید کرده باید در اقدامات بعدی کمک‌هایی را به سمت بلوچ ها، اعراب خوزستان، کرد‌ها و دیگر گروه‌های مقاومت داخلی از میان اتحادیه‌های کارگری، دانشجویان و زنان روانه کنیم. بولتون گفته باید اپوزیسیون ایران را سازماندهی کرده و حمایت خود را از آن‌ها اعلام کنیم.

 

پایان دادن به اعطای ویزای دانشجویی، ورزشی و سایر زمینه‌ها تحت این عنواین به ایرانیان، اعاده دادرسی علیه آنچه حمایت ایران از تروریسم نظیر حادثه یازدهم سپتامبر خوانده شده در دادگاه‌های داخلی و دریافت غرامت و خروج از برجام از جمله اقداماتی است که در این یادداشت به عنوان استراتژی جدید آمریکا علیه ایران تبیین شده و امروز شاهد اجرایی شدن آن‌ها بوده‌ایم. اما حادثه اخیر تروریستی در اهواز نشان می‌دهد این‌ها تنها بند‌های عملیاتی شده سیاست آمریکا در قبال ایران نبوده است. حمله تروریستی به اهواز تنها یک روز بعد از تهدید شدید مایک پمپئو علیه ایران و اینکه گفته بود ایران باید پاسخگوی حمله به کنسولگری آمریکا در عراق باشد صورت گرفته است.

 

ادعای پمپئو در حالی مطرح شده که کنسولگری ایران در بصره، خود یکی از اهداف حملات عراقی‌ها در هفته‌های اخیر بوده است. وزیر خارجه آمریکا ایران را مسبب حمله به نمایندگی خود در عراق معرفی کرده بود.

 

اینگونه اظهارات و بیانیه‌ها و اقدامات با روش جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ که سابقه دستکاری اطلاعات برای توجیه ورود آمریکا به جنگ‌ها را دارد همخوانی دارد. جزییات چگونگی همکاری آمریکا با اسرائیل و عربستان و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اتخاذ سیاست خصمانه علیه تهران، در این یادداشت که در آگوست ۲۰۱۷ منتشر شده، گویای همین الگوست. بولتون آگاهانه و به روشنی، سیاست فریب افکار عمومی با هدف پیشبرد سیاست‌های خصمانه آمریکا را در این یادداشت نهادینه کرده است.

 

تاکید مشاور امنیت ملی ترامپ بر «بیان لفظی» باز بودن باب مذاکره با ایران، نشان دهنده عدم صداقت دولت کنونی آمریکا در ادعا‌هایی نظیر «عدم تمایل به تغییر نظام در ایران» است. تکرار سیاست تغییر رژیم ایران از زبان رودی جیولانی وکیل شخصی ترامپ در جمع اعضای سازمان مجاهدین خلق، همزمان با حادثه تروریستی اهواز این فریبکاری را به خوبی صورت بندی می‌کند.

 

جیولانی روز گذشته در جمع اعضای سازمان مجاهدین خلق، تحریم‌های آمریکا را کارساز خوانده و گفته بود: ارز ایران بی ارزش شده و این روند در عرض روزها، هفته ها، ماه‌ها یا چند سال آینده به انقلاب می‌انجامد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.