رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بامداد دوشنبه گفت کشورش قصد دارد شمار مناطق امن در سوریه را افزایش دهد تا شرق رود فرات هم جزو مناطق امن شود. 

به نوشته خبرگزاری آناتولی، اردوغان در یک سخنرانی در نیویورک گفت مبارزه ترکیه تا زمان از بین رفتن تهدید تروریسم علیه این کشور و ریشه‌کن شدن گروه‌های تروریستی از آینده سوریه ادامه خواهد داشت.

اردوغان ادعا کرد ارتش ترکیه طی عملیات‌های موسوم به «سپر فرات» و «شاخه زیتون» موفق شده ۲۵۰۰ مایل مربع (برابر با ۴۰۰۰ کیلومتر مربع) را از عناصر داعش و یگان‌های مدافع خلق (YPG) پاکسازی کند. 

وی با بیان این ادعا که آنکارا این مناطق را به مناطق امن برای مردم سوریه تبدیل کرد گفت: «ما در شرق فرات هم اقدامات مشابهی انجام خواهیم داد.»

رئیس‌جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بیت‌المقدس پرداخت و گفت ترکیه از این شهر در برابر مهاجمان محافظت خواهد کرد.

اردوغان گفت: «ترکیه بیت‌المقدس را که قبله اول ما است به مهاجمان و کسانی که علیه فلسطینی‌ها مرتکب تروریسم می‌شوند واگذار نخواهد کرد.»

رئیس‌جمهور ترکیه گفت این کشور تخلفات آمریکا و اسرائیل درباره این شهر مقدس را در بالاترین سطوح دیپلماسی پیگیری خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.