وزیر خارجه فرانسه روز شنبه بار دیگر بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای تأکید کرد و گفت روابط عادی تجاری باید با ایران حفظ شود.

 به نوشته پایگاه خبری  آرمنیا نیوز،  ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با نشریه لوموند گفت: تا زمانی‌ که ایران به  تعهدهای توافق وین (برجام) احترام بگذارد، فرانسه هم به تعهدهای این توافق احترام خواهد گذاشت.

 وی در ادامه افزود که لازم است از آمریکا در زمینه این‌که کدام بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، توضیحاتی خواسته شود.

بر اساس گزارش العالم،  وزیر خارجه فرانسه در این  گفت وگو همچنین بر لزوم داشتن روابط معمول تجاری با ایران، به خصوص در زمینه داروسازی و کشاورزی تأکید کرد.

در آستانه آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نخست وزیر انگلیس هم که به نیویورک سفر کرده، در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی به صراحت گفت که ایران به تعهدهای خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ پایبند باقی مانده است.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) به دست آمد. آمریکا اردیبهشت  امسال به طور یکجانبه از برجام خارج شد، اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدودساز را برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.