رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه بر اساس برآورد‌ها سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با کمبود ۵۴ هزار و ۱۷۸ معلم در دوره ابتدایی مواجه بودیم، اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده مشکلی برای حضور معلمان در کلاس درس نداریم، اما با این اقدامات بحث کمبود‌های واقعی جبران نمی‌شود و صرفا کمبود‌های ظاهری حل خواهد شد.

وی در تشریح این مطلب بیان داشت: ما باید معلمانی متناسب با دوره ابتدایی و دانش آموخته با رشته‌های مرتبط در مدارس به کار بگیریم و بر اساس شاخص شورای عالی آموزش و پرورش به اندازه‌ای معلم برای این دوره داشته باشیم که کلاس‌های با تراکم بالای ۲۶ نفر برگزار نکنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: هرچند تمامی کلاس‌های دوره ابتدایی معلم دارند، اما بر اساس سند تحول بنیادین و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، ما همچنان در دوره ابتدایی کمبود خواهیم داشت مگر اینکه مبنای محاسبات و راهکار‌های مورد تاکید در سند تحول، بر نگاه تخصصی دوره ابتدایی جدی گرفته شود.

حکیم زاده اظهار داشت: ۴۰ درصد از ۱۷ هزار نفری که امسال از طریق آزمون استخدامی سازمان سنجش آموزش کشور پذیرش شدند به معلمان دوره ابتدایی اختصاص دارد، اما این افزایش نیرو نیز کمبود‌ها را جبران نمی‌کند.

وی با یادآوری این نکته که اگر ما مقطع ابتدایی را به عنوان دوره اصلی و بنیادی با ضعف شروع کنیم تلاش‌هایی که در سایر دوره‌های تحصیلی خواهیم داشت چندان به نتیجه نمی‌رسد، تصریح کرد: اگر نگاه تحولی داشته باشیم و به دنبال اجرای سند تحول بنیادین هستیم نباید به مهمترین عنصر کیفیت در فرایند تعلیم و تربیت که همانا معلم است با نگاه صرفه جویی و انقباضی مسائل را ببینیم و مجوز‌های صادره کمتر از تعداد نیروی مورد نیاز باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در مجموع ۷ میلیون و ۹۹۵ هزار و ۲۸۰ نفر راهی مدارس در پایه‌های اول تا ششم شدند که از این تعداد یک میلیون و ۴۴۰ هزار و ۸۷ نفر کلاس اولی هستند.

حکیم زاده افزود: امسال ۲۵۹ هزار و ۷۴۰ معلم در ۶۴ هزار و ۸۰۷ مدرسه دوره ابتدایی فعالیت خواهند کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.