علی شریعتی درباره گرانی گوجه‌فرنگی و برخی اقلام تره‌بار و تاثیر آن روی صنایع تبدیلی و کنسروجات گفت: «وقتی در بازار دخالت کنیم و نگذاریم نظام عرضه و تقاضا بازار را کنترل کند و به جای آن با صدور بخشنامه و ممنوعیت یا آزاد کردن صادرات بخواهیم بازار را تنظیم کنیم، در نهایت این نوسانات را شاهد خواهیم بود.»

رب گوجه

رئیس کانون صنایع غذایی ایران اظهار داشت: با توجه به قیمت ارز، تولیدکنندگان تمایل دارند تولیدات خود را صادر کنند؛ هر چند با قوانین جدید ارزی و اخذ تعهدنامه از صادرکنندگان شاهد قاچاق معکوس هستیم و این‌ بار از ایران، تره‌بار، رب‌ گوجه و انواع کنسروها به صورت غارت‌وار به خارج از کشور انتقال پیدا می‌کنند. فروش نمایندگی‌های استان‌های مرزی در چند هفته اخیر چند برابر شده است اما نظارت کافی روی آنها و این که آیا این ارز برمی‌گردد یا خیر، وجود ندارد. این الزام تعهد برای صادرات به افغانستان و عراق سبب شده که کارت‌های بازرگانی یک روزه دوباره فعال شوند. تا پیش از این از این کارت‌ها برای واردات خودرو استفاده می‌شد اما الان برای تعهد ارزی استفاده می‌شود.

او درباره افزایش قیمت رب گوجه فرنگی گفت: این محصول یکی از صنایع غذایی پر مصرف در ایران است؛ ضمن آن که بازار صادراتی خوبی دارد. در ماه‌های اخیر به دلیل کم‌آبی و سخت‌گیری در استفاده از چاه‌ها زمینه گوجه صنعتی کم شده و گوجه مرغوب نیز صادر می‌شود. نکته بعدی بالا رفتن قیمت مواد بسته‌بندی است؛ به طور مثال درب قوطی که آسان باز می‌شود تا پیش از این ۱۰۰ تومان قیمت داشت الان ۸۰۰ تومان شده است. این افزایش به حدی بوده که برخی از تولیدکنندگان به سمت استفاده از بسته‌بندی شیشه‌ای بروند.

عضو اتاق بازرگانی افزود: در بازار دو نوع رب داریم؛ یکی رب امسالی و دیگری اسپ تیک یا پارسالی که بیشتر برای تنظیم بازار و درست کردن سس به کار می‌رود اما با کاهش ارزش پول کشورمان تاجران افغانستان و روسیه مقدار زیادی از این محصول را خریداری کردند. دلیل عمده افزایش قیمت مواد غذایی و کنسروها به خاطر بالا رفتن هزینه بسته‌بندی و تحریم است که تغییر قوطی نوشابه‌ها و بلندتر شدن آن به خاطر عدم فروش قوطی‌های قبلی به کارخانه‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: در بحث مواد اولیه داخلی که پتروشیمی‌ها تامین‌کننده آن هستند علاوه بر افزایش قیمت پلی‌اتیلن و پلی‌پروپلین کمبود آن در بازار سبب شده که تولیدکننده نتواند قیمت تمام شده را محاسبه کند و حتی برای تولید خود برنامه‌ریزی انجام دهد. مساله‌ای که امروز تاجران را اذیت می‌کند نرخ ارز نیست بلکه نوسان و هیجان بازار است که تجارت را زمین زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.