روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا در یادداشتی ترامپ را شخصیتی غیر‌دیپلماتیک خوانده و نوشت: ترامپ سال گذشته از اولین سخنرانی خود در سازمان ملل برای تمسخر رهبر کره شمالی و «راکت من» (مرد موشکی) خواندن او استفاده کرد. او وعده داد که از توافق خجالت‌آور هسته‌ای با ایران خارج شود. امسال در حالی در سازمان ملل سخنرانی می‌کند که با رهبر کره شمالی که او را «شخصیتی بسیار قابل احترام» خوانده دیدار کرده و به وعده خود برای خروج از برجام عمل کرده ولی گفته همیشه آماده است که با حسن روحانی رییس جمهور ایران دیدار کند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گفته مشاوران ارشد ترامپ علاوه بر اینکه سعی دارند جلوی تمایلات خصمانه ترامپ را بگیرند، در تلاش هستند که مانع از مقابله مستقیم رییس‌جمهور ایران با او شوند چراکه او آماده مدیریت چنین دیداری نیست.

«روبرت مالی» یکی از دستیاران تیم مذاکرات هسته‌ای با ایران در دوران اوباما گفت: رییس‌جمهور آماده تهدید و تشر زدن است؛ اما او می‌خواهد به یک توافق برسد. با کره شمالی این رویکرد کارساز بود؛ چراکه شریک او هم چنین تمایلی داشت. مشکل ایران است که سران آن بر این باورند که چنین دیداری به استراتژی ترامپ اعتبار می‌بخشد.

این رسانه نوشت: مسئولان می‌گویند دیدار با روحانی اتفاق نخواهد افتاد به ویژه اینکه ایرانی‌ها گفته‌اند که تمایلی به چنین دیداری ندارند.

روز جمعه «مایک پومپئو» موانع بیشتری تراشید و گفت آمریکا درخواست‌های ساده‌ای از ایران داشته و این شامل توقف حمایت از گروه‌های تروریستی و ارسال موشک به خارج از کشور بوده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: ایجاد الزامات برای ایران یک چیز است و تمایل رییس‌جمهور برای مانور دادن روی سران کشورها یا حمله به توافق‌ها چیز دیگر. نمونه روشنی از این تمایلات را می‌توان در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت که قرار است با ریاست ترامپ برگزار شود، دید.

ترامپ گفته نشست را با محوریت ایران برگزار خواهد کرد. او فهرستی از تقاضاها از ایران برای رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید را مطرح کرده و متحدانش از جمله بریتانیا و فرانسه و آلمان را تهدید کرده که هدف تحریم‌های شدیدی قرار خواهند گرفت، اگر روابط تجاری‌شان را با ایران قطع نکنند.

بریتانیا و آلمان به طور خاص با محوریت ایران به عنوان موضوع نشست شورای امنیت اعتراض کرده‌اند؛ آنها هشدار داده‌اند که برگزاری نشستی درباره ایران می‌تواند به ایجاد شکاف بین متحدان غربی منجر شود.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، شکایت آنها از ترامپ، آب در هاون کوبیدن بود! اما زمانی که کاخ سفید، که عملا توسط جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ هدایت می‌شود، به این نتیجه رسید که اگر ایران موضوع اصلی باشد روحانی صلاحیت آن را دارد که در نشست حاضر شود، نظرش را تغییر داد. نتیجه این شد که موضوع نشست را وسیع‌تر کرده و آن را به حوزه عدم اشاعه سلاح توسعه بخشیدند.

این رسانه به توییت روز جمعه ترامپ در ادامه گزارش اشاره کرده که گفته بود نشست شورای امنیت با موضوع ایران برگزار خواهد شد و نوشت: این توییت بار دیگر سوالاتی را در ذهن اروپایی‌ها که فکر می‌کردند موضوع حل شده به وجود آورد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره به نیویورک تایمز گفته مقامات کاخ سفید هیچ توضیحی نمی‌توانند درباره توییت ترامپ بدهند اما از آنها خواسته‌اند که این توییت را نادیده بگیرند و به آنها اطمینان داده‌اند که دستورکار نشست پیگیری خواهد شد.

به گزارش این رسانه آمریکایی در عین حال روحانی درصدد است که از این نشست برای حمله به مواضع آمریکا استفاده کند.

روز یکشنبه ایران آمریکا را در حمله به رژه نیروهای نظامی که به کشته شدن ۲۵ تن وز خمی شدن ۷۰ نفر منجر شد مقصر دانست. روحانی درصدد است که در نشست‌هایی که با مقامات و روزنامه‌نگاران دارد ایران را به عنوان یک کشور صلح‌طلب نشان دهد که به توافقی با غرب رسیده که ترامپ از آن خارج شده است.

این روزنامه به سرمقاله‌ای که حسن روحانی در «واشنگتن پست» نوشته اشاره کرده و نوشت: روحانی در این سرمقاله گفته بود که ما می‌توانستیم خروج ایران از برجام را رقم بزنیم اما این کار بی‌ثباتی را در منطقه افزایش می‌داد.

بر اساس ارزیابی اروپایی‌ها، تحریم‌های آمریکا سپاه پاسداران را که از ابتدا با توافق هسته‌ای مخالف بوده و از تحریم‌ها استقبال می‌کند را تقویت کرده است .

مقامات اروپایی می‌دانند که دستشان برای جبران خسارات ایران در اثر تحریم‌های آمریکا، بسته است و بعضی از محاسبات نشان می‌دهد که ضمانت‌های روحانی برای ماندن در برجام با فشارهایی در داخل همراه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.