«اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان تاکنون برای دیدار با رئیس جمهور آمریکا به کاخ سفید دعوت نشده است و اخیرا نیز گزارش‌هایی از ناکامی تلاش تیمش برای دیدار با دونالد ترامپ در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به نشر رسیده است.

پس از انتشار این گزارش، اما دفتر «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان اعلام کرد که برخلاف سال گذشته امسال عبدالله در نشست سالانه سازمان ملل حضور خواهد یافت اما جزئیاتی از احتمال دیدار رئیس اجرایی دولت افغانستان با ترامپ در حاشیه این نشست منتشر نشد.

«هارون چخانسوری» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این گزارش‌ها در توئیتی اعلام کرد که دلیل عدم سفر غنی به نیویورک «مسایل مهم از جمله انتخابات و روند صلح» افغانستان بوده است.

از سوی دیگر، «اطلاعات روز» در نوشته اختصاصی خود نوشته که اشرف غنی از آغاز به کار ترامپ در کاخ سفید در پی آن بوده تا برای سفر به واشنگتن و دیدار با ترامپ دعوت نامه رسمی دریافت کند و با وجود تلاش‌های یک ماهه دفتر نمایندگی افغانستان در سازمان ملل و «حمدالله محب» سفیر سابق افغانستان در واشنگتن شرایط دیدار دو رئیس جمهور فراهم نشده است.

این روزنامه چاپ کابل ادامه داد: اشرف غنی به خوبی می‌داند که بقای حکومتش و نظام سیاسی فعلی افغانستان چقدر به نوع رابطه‌ افغانستان با آمریکا وابسته است؛ از اینرو وی از هر تلاشی برای دیدن ترمپ دست برنداشته و تلاش کرده است تا با دیدارهای رو در رو با ترامپ، حمایت آمریکایی‌ها از افغانستان را برای سال‌های آینده تضمین کند.

در ادامه این گزارش نیز آمده است که سفیر سابق افغانستان در واشنگتن در تلاش برای بهبود سفارت این کشور، به افراد و نهادهای پرنفوذ آمریکایی مبالغی را پرداخته از جمله ۱۲۰ هزار دلار را  به یک شرکت لابی‌گری داده است همچنین در کابل نیز به وسیله چند قرارداد مالی سعی کرده تا رابطه بهتری را با رئیس جمهور تاجر مسلک آمریکا برقرار کند.

با این حال، رفتارهای اخیر آمریکا برخی گمانه‌زنی‌ها و ابهام‌ها درباره چگونگی حمایت واشنگتن از «غنی» در انتخابات آینده افغانستان را افزایش داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.