به گزارش یورونیوز، بانک بی‌پی فرانسه به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند سازوکار کمک به شرکت‌های فرانسوی برای تجارت با ایران را فراهم کند ابتدای امسال این بانک اعلام کرده بود که روی پروژه‌ای کار می‌کند تا بتواند شرکت‌های فرانسوی را که قصد صادرات کالا به ایران به رغم تحریم‌های آمریکا را دارند، کمک کند. 

نیکلاس دوفورس رئیس بانک بی‌پی اعلام کرد:« شرایط به خوبی پیش نمی‌رود و تحریم‌های تنبیهی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.» 

بانک بی‌پی روی پروژه‌ای کار می‌کرد تا بتواند مبادلات با یورو را برای تضمین خریداران ایرانی که می‌خواهند کالا و خدمات فرانسوی خریداری کنند فراهم کند. بی‌پی فکر می‌کرد که امکان دور زدن تحریم‌های آمریکا به این نحو وجود دارد. 

آخرین اظهارات رئیس بانک بی‌پی نشانگر آن است که از نظر او تحریم‌های ایران برای شرکت‌های اروپایی بسیار دردسرساز است. 

آمریکا تحریم‌های جدیدی را پس از اینکه دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد اعمال کرده است، تحریم‌های مالی آمریکا از 6 آگوست آغاز شده و تحریم‌های نفتی هم قرار است از 4 نوامبر اجرایی شود. 

پیش از این برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند که به دنبال این هستند تا شرکت‌هایشان را از گزند این تحریم‌ها محفوظ دارند. چندین شرکت عمده نظیر توتال، ایرفرانس - کی‌ال‌ام و بیریتیش ایرویز اعلام کردند که فعالیت خودشان را در ایران معلق می‌کنند. 

مقامات آلمان در هفته اخیر روی ایجاد یک سیستم مستقل پرداخت با ایران و به رغم تحریم‌های آمریکا بحث کردند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اعلام کردند که موضع ترامپ رئیس جمهور آمریکا روی تجارت  و نیز با ایران، اروپایی‌ها را به این فکر انداخته که روی سیستم مالی مستقل کار کنند.

به هر حال کشورهای اروپایی ظاهراً درباره پیدا کردن یا روی گزینه‌های مؤثر برای دور زدن این مسائل با مشکلات مواجه هستند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.