رویترز گزارش داد، فروش تجهیزات نظامی آمریکا به تایوان باعث مخدوش شدن روابط بین پکن و واشنگتن شده است. البته تایوان هنوز باید جزئیات مربوط به این خرید تجهیزات نظامی را با کمپانی‌های آمریکایی نهایی کند.

دولت پکن تایوان را قلمرو خود می‌داند و گفته، حتی با زور هم که شده آن را تحت کنترل خود می‌گیرد.

آژانس همکاری امنیتی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: این فروش پیشنهادی با توجه به سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات متحده است و به تقویت ظرفیت‌های نظامی و امنیتی دریافت کننده کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا ثبات سیاسی، توازن نظامی و پیشرفت اقتصادی در منطقه ادامه یابد.

دولت چین به شدت نگران تمایلات آمریکا در قبال تایوان است که بیشتر تسلیحات نظامی خود را از ایالات متحده دریافت می‌کند و به دنبال این است که واشنگتن تسلیحات پیشرفته‌ بیشتری را شامل جنگنده‌های جدید بخرد.

دفتر ریاست جمهوری تایوان امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای از دولت آمریکا بابت حمایت‌هایش تشکر کرده و گفت: تایوان به ارتباط نزدیک و همکاری با واشنگتن درباره مسائلی شامل امور امنیتی ادامه می‌دهد.

پیشنهاد فروش قطعات یدکی به ارزش ۳۳۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان شامل قطعاتی برای F۱۶ ،‌ C – ۱۳۰ ، F۵ و جنگنده‌های دفاعی و تمامی سیستم‌های هوایی و قطعات مرتبط با امور پشتیبانی و لجستیکی می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.