درپی کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار مصرف و افزایش چند برابری قیمت آن، تولید و قیمت رب گوجه فرنگی نیز تحت تاثیر قرار گرفته که محمد میررضوی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: از همان ابتدای فصل برداشت گوجه‌فرنگی هشدار داده بودیم که در سال جاری با توجه به کم‌آبی پیش آمده با کمبود گوجه‌فرنگی روبرو خواهیم بود و در جلسات برگزار شده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درخواست ممنوعیت صادرات این محصول را ارائه کردیم که به تازگی، دستور ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه این تصمیم زمانی اتخاذ شده که از اوج فصل برداشت گوجه‌فرنگی گذر کرده‌ایم و در اواخر فصل برداشت قرار داریم.

 

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان این‌که سال گذشته هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی تحویل داده شده به کارخانه رقمی معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان داشت، ادامه داد: از ابتدای تابستان سال جاری این رقم به ۷۰۰ تومان افزایش یافت و در حال حاضر هر کیلوگرم گوجه فرنگی تحویل به کارخانه با قیمتی معادل ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم ارائه می‌شود.

قوطی‌های رب و درهایش هم گران شد

رضوی با بیان این‌که قیمت قوطی رب گوجه فرنگی چهار تا پنج برابر افزایش یافته است و قیمت درب آسان بازشو و درب معمولی رب گوجه فرنگی نیز به شدت افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: هر مورد درب آسان‌باز شوی رب قوطی گوجه‌فرنگی ۲۵۰ تومان بوده که به حدود ۸۰۰ تومان رسیده و قیمت درب معمولی از ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران ادامه داد: حال که با افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه تولید رب گوجه‌فرنگی روبرو هستیم سوال این است که قیمت واقعی این محصولات تا چه میزان می‌تواند افزایش یابد؟

وی با بیان این‌که پس از اعلام دولت مبنی بر مابه‌التفاوت نرخ ارز ۸۰۰۰ تومانی نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی توسط واردکنندگان با مشکل تامین مواد اولیه رب گوجه روبرو شدیم، خاطر نشان کرد: به همین دلیل عده‌ای کالای خود را ترخیص نکردند و کارخانجات بدون مواد اولیه باقی ماندند.

سود هنگفت از صادرات گوجه‌فرنگی

میررضوی در ادامه صحبت‌هایش یادآور شد: در مقطعی از زمان به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردیم که متاسفانه نفع حاصل از تولید گوجه‌فرنگی به جیب کشاورز واقعی نمی‌رود و دلالان و واسطه‌گران با توجه به شرایط اقتصادی کشور گوجه‌فرنگی را در مرز به فروش می‌رسانند و به دلیل تفاوت قیمت ارزی سود هنگفتی به جیب می‌زنند. صادرکنندگان به عراق و افغانستان تا یک ماه قبل از ارائه‌ دلار در سامانه نیما معاف بودند و به همین دلیل برخی افراد گوجه‌فرنگی را به صورت خام به عراق می‌بردند و دلار دریافتی را با قیمت مناسب در داخل کشور به فروش می‌رساندند و سود مناسبی به جیب می‌زدند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران افزود: در حال حاضر کارخانجات تولید رب گوجه‌فرنگی با کمبود مواد اولیه مواجه‌ هستند و اگر قرار است شرایط به همین منوال ادامه یابد با کمبود تولید کنسروهایی روبرو خواهیم بود که مبنای تولید آنها رب گوجه‌فرنگی است.

خطر در کمین کارخانه‌های چندین و چند ساله

وی در خصوص این‌که چه راهکاری به منظور جلوگیری از کمبود مواد اولیه کارخانجات تولید رب‌گوجه‌فرنگی ارائه می‌کنید، گفت: باید در ارتباط با گوجه‌فرنگی وارداتی به نحو مناسبی تصمیم‌گیری شود و با توزیع مناسب حتما به دست واحدهای مورد نیاز برسد، در غیر این صورت در آینده با بحران تعطیلی کارخانجاتی روبرو خواهیم بود که سالیان سال انواع کنسرو و کچاپ را تولید می‌کنند.

میررضوی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به دلیل افزایش قیمت قوطی فلزی برخی از تولید کنندگان به سمت استفاده از شیشه در بسته‌بندی خود رو آورده‌اند، اظهار کرد: استفاده از شیشه در گذشته هم مطرح بود و مشتری خاص خود را داشت اما در حال حاضر با توجه به کمبود و گرانی قوطی فلزی و به صرفه‌بودن بسته‌بندی شیشه‌ای به نظر می‌رسد شیشه بتواند جایگزین مناسبی برای فلز باشد و با توجه به در دسترس نبودن، گران نبودن و لزوم پرداخت نقدی در تامین قوطی‌های فلزی شیشه را جایگزین مناسبی برای این بسته‌بندی دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.